fredag 2 oktober 2009

Kära lilla krumelur

"Hur går det?" "Hur mår du?" "Vad händer?"
Det haglar in oroliga sms. Jag får nog leva med det. Gravida i slutskedet får nog leva med det. Men jag vill härmed upplysa alla oroliga: det är en månad kvar.

Eftersom så många oroat sig för att jag inte bloggat på länge (sex dar - är det något att bråka om, va?) så kommer en rapport.

Ungen vänder sig inte. Barnmorskan har sagt att han har två veckor på sig sen ska det utvärderas om det är värt att försöka vända honom utifrån eller om vi bestämmer ett kejsarsnitt. Jag gillar inte något av alternativen. Jag tycker att han kan vända sig själv. Grejen är inte att han inte vill, det handlar mer om att han är lite sen. Han har blivit för stor och kommer inte runt. Han bökar och vispar och gör sitt yttermera mest för att ta sig runt, men icke! Han skulle kommit på det här betydligt tidigare. När jag följer hans envisa försök att snurra runt på nätterna tänker jag moderligt kärleksfullt: stackars lilla, dumma tjockis.
Och plötsligt kommer jag att tänka på ett gammalt avsnitt av nittitalsstekarserien "Fresh Prince i Bel Air". Familjens yngsta ska placeras i snobbförskola. Vid första besöket upptäcker föräldrarna att alla andra barn läser akademisk litteratur och filar på avhandlingar och pianokompositioner. När deras barn tillfrågas om speciella talanger ställer han sig mitt i rummet med armarna ut från kroppen, snurrar runt, runt och förkunnar:
-I can make my self dizzy.
Så tror jag att min son är.
Sötis.

14 kommentarer:

Kenneth Grönwall sa...

Jag tror han har koll på läget, varför lägga sig till rätta (och dessutom upp och ner) så här långt innan liksom? Om man skulle plåtas upp och ner så ställer man sig ju inte på huvudet en halvtimme innan själva fotografen kommer. Fast vad kan jag om detta kan man ju undra...typ ingenting. Själv gav jag ju fan i det där och kröp ut baklänges.

Beatrix Vnunk sa...

Kentson: Can you make youre self dizzy? Hahahahaha.
Hoppas han blir som du!

Kenneth Grönwall sa...

Haha har jag svamlat? Glöm allt, det är fredag och jag är snart berusad. Och då ska jag tänka ut något smart tänkte jag.

egoistiska egon sa...

det kommer bli en bra unge det här. känner det på mig.

Johan sa...

men! ash ni måste ju förstå att den lille är så snabbt utvecklad med beatrix som mor att han redan börjat gå. Därinne.

my sa...

Från en av de oroliga, unge mannen kommer att kunna make him self dizzy, det är jag fullkommligt övertygad om... ja, eller så gör han dig/er helt dizzy :). Vänbar hoppas jag på.

Ps.
Ha-ha, ordverifiering: mobill

my sa...

Oroligt undrar jag om ordverifieraren är en figur som kollar vad man skriver om?
Denna gång blev det blablab. Kusligt.

Beatrix Vnunk sa...

Egon: De e klart han blir. Han har finafina människor som tror på honom.

Johan: Om han brås på sin mor är det tveksamt om han är speciellt stadig på foten.

My: Vi är en tapper skara som är helt besatt av ordverifieringar:D

knas sa...

Jag lade mig på tvären, och Svinet ville inte heller vända sig. Det blev folk av mig (beroende på vem man frågar) och Svinet har hittills bara visat prov på att utvecklas till en ytterst charmerande liten varelse (även det beroende på vem man frågar..).

Du har säkert fått tipset av en massa andra kvinnfolk redan. Det sägs att man ska stå på huvudet, så vänder den sig lättare. Jag försökte inte ens. Vem orkar göra det mitt i sommaren med 17 kilos övervikt?!
Ett annat tips jag fick var att krypa runt hemma på golvet. Tydligen är det också en optimal ställning för ungen att vända sig. Jag försökte inte detta heller. Vid det laget ville jag inte höra talas om ett enda mer tips, om det inte involverade att äta choklad.

Det ordnar sig, ska du se. Bara ungen kommer ut, det är egentligen det enda viktiga.

li.te sa...

Originell och viljestark är han som inte gör som alla de andra Svennebebisarna.

Kim M sa...

Tänk att jag lär mig så mycket genom att läsa din blogg.
Och ändå har jag haft gravida kvinnor i min närhet. De har dock aldrig talat om att ungen ska vända sig och hålla på. Låter jobbigt.

Beatrix Vnunk sa...

Knas: nu ska jag chocka dig! Jag har fått exakt samma råd och bemött dem på identiskt vis:D. I går satt jag en timme och tryckte i mig schackrutor och tänkte att jag skulle krypa lite sen. Började undra hur länge eller långt man skulle krypa. Sen somnade jag.

Li.te: Fan, man kanske skulle döpa honom till Svenne!? Det var lite coolt slog det mig.

Kim: Jag har haft en hel del gravida kvinnor i min närhet, men jag är helt novis ändå. Jag lär mig något varje dag. I starten visste jag noll. Problemet är att de flesta gravida inte berättar om det som är intressant. Jag tycker till exempel att det är jättespännande att få veta varför man får kramp i vaderna. Inte att man får det. Jag tycker att det otroligt ointressant att nästan alla får järnbrist, men kul att få veta att vi har "järnreserver" som depåer som går att fylla på och att järnbrist är den vanligaste dödsorsaken vad gäller "barnsäng".
Graviditet ÄR rätt spännande om man skalar bort kärringgnället och pastellerna. Tycker jag.

Unknown sa...

Vilken sötis!
Jag tror de som går emot strömmen redan i magen, är de som kommer längst sen - eller hur? Viljestark redan där. Lycka till!

It´s all about me sa...

Anna = It's all about me.