måndag 1 september 2008

i was here before kilroy

jag har en spaning på ett tecken i tiden. Fast jag hittar inte ordet för det. Det handlar om ett slags oro att inte vara först i det nätrelaterat populärkulturella.
Att bara gilla det man är typ först, ensam eller unik om.
  • Varje dag hör jag och läser på bloggar om tv-serier som laddas ner. "- nä, va fan, jag ligger på säsong 7 och det finns inga fler avsnitt inspelade, så jävla jobbigt. Nu kollar jag på en annan serie. Den har inte kommit till sverige än. Jag åååårkahr inte vänta. Helt sjuuuukt bra".
  • Varje dag hör jag och läser om låtar som nått listor som alla redan har hört. "- asså de e klart att den är bra, men jag lyssnade på den jättemycket när den kom för ett år sen så jag är liksom trött på den".
  • Inte så helt sällan skickas roliga filmer, länkar, annonser et cetera som man garvar åt och skickar vidare. Varpå det givna svaret alltid blir: "- den där gamla".

Det är ett slags gamla-nyheter-mentalitet som alltid följs av ett slags förakt för dem som inte håller sig uppdaterade. Spaningen innehåller alltså både hetsen att vara först och föraktet för dem som inte är det. Det som finns på listor, i tv-tablån eller överhuvudtaget är tillgängligt för allmänheten är lite gäsp-trist.
Finns det ett ord för detta?
Förslag?
Redan-gjort-hets?

Inga kommentarer: