måndag 21 maj 2007

Groteska Gangsters


En arbetskamrat ringde upp mig och förkunnade stressat:
- jag behöver ett stort G i gotisk stil.
- ?
- Jag ska tatuera mig i eftermiddag.
- Jaha?
- du kan skicka det till frostnatt5@....
Mystiken tätnar. Varför frostnatt? och antyder 5an att det sedan tidigare finns 4 frostnatt och i så fall varför? Och varför ett G?
- Jepp. GG ett G på varje vad.
- Okej, sa jag lojt och började bläddra bland typsnitten.
Jag är inget fan av tatueringar, men folk får väl göra som de vill. Dock kändes detta som ett specialfall. Jag gillar verkligen den här killen. Ett gotiskt G. Jag borde inte göra mig delaktig. Ringde typ-säkra K för att förvissa mig om att få en goth som gjorde minsta möjliga skada. Han oroade sig också.
- Jag vill förbli hemlig, menade han.
Och vi ägnade en stunds fundering kring huruvida det var moraliskt rätt att hjälpa någon att få gotiska g:n på livstid. Vi funderade även en stund på vad GG kunde tänkas vara. Godis Grodor? Gode Gud? Galanta Gothare?
- Good Game, föreslog K som har en fot i dataspelsvärlden. Vi diskuterade även att göra en bok. Arbetsnamn: konstiga grejer som är kul.
Jag skickade ett G i wilhelm klingspor gotisch. Det var för snällt. Ett liter mer aggressivt G stod på önskelistan.
Jag skickade, med stigande oro, ut honom på nätjakt. Han återkom nästan omedelbart och meddelade att han nu hittat sitt typsnitt.
Det blev fluted germanica. 15 cm högt. Ett till vardera vad.
GG?
G.G Allin.

Inga kommentarer: