tisdag 11 september 2007

på mitt skrivbord i dag...

...hamnade ett litet infoblad som skulle "snyggas till". Det handlade om jazz-musik på lokal. Förmodad målgrupp: 60+, förmodad avsändare: 60+. Längst ner på bladet förkunnades nämligen "fullst. rättigheter". Jag försjönk genast i sentimental trans. Fullständiga rättigheter minns jag lite diffust från mina första krogår. Det betyder att restauranger odyl får servera öl, vin och sprit. Jag hade 3 saker som jag spanade efter i annonserna i uppsala nya tidning i slutet av 80-talet.
"Fullständiga rättigheter", "leg 18" och "Dj: Tor". De tre funkade fint ihop. Okej "fri entré före 21.30" var en bonus. Grejen var att fullständiga rättigheter liksom var ett lösen. Det var inte så ovanligt att man lurade stackars 18-åringar som inte hade det så lätt att komma in överallt genom att inte ha "fullständiga rättigheter".
Huxflux stod man som ett välstylat fån med leget i handen, 60 spänn fattigare, på ett saft-disco. Det var så man lärde sig att läsa det finstilta.
Nä, fullständiga rättigheter var som sesam öppna dig. Lyllo alla 60-åringar som ska få gå på jazz med fullständiga rättigheter. Jag ska nog feta upp det lite.

Inga kommentarer: