tisdag 19 februari 2008

jobba som jävla vanligt

alltså jag måste få det här sagt en gång för alla; att jobba är sjukt överskattat. Och jaa, jamensan jag talar för mig själv. Jag jobbar bara för att slippa vara hungrig och för att kunna köpa designerjeans. Inget annat.
Ni som tycker att ert jobb är er hobby, viktigt för det sociala livet eller ett sätt att känna er behövda, får gärna göra det. Jag unnar er att jobba. MEN!
Ni som gillar att jobba så förbannat mycket får helt enkelt inte vinna pengar. Ingenting i hela världen gör mig så förtvivlad som när det sitter en gubbe på löpet och har vunnit 56 miljoner och ser lagom glad ut.
- Nä, jag ska till jobbet som vanligt på måndag, säger Leif, it-konsult, 44.

Just die.

Jag väljer att inte nämna att det känns eländigt att folk skulle tycka "att det blev tråkigt i längden att inte göra någonting" om de inte gick till jobbet. Jag kommenterar inte heller hur fattigt det är att de tycker att "den sociala biten blir lidande". Jag öppnar icke munnen och säger "tragedi" om människor som känner sig "trygga i rutiner". Jag låter dem vara. Så länge de inte vinner skitmycket pengar. De kan ge pengarna till mig. För jag blir en bättre människa och världen en vackrare plats om jag slipper jobba.
Så är det med det.

Inga kommentarer: