torsdag 7 januari 2010

I am job

Filmen Välkommen mrs Doubtfire handlar om Daniel Hillard (Robin Williams) som blir av med vårdnaden av sina barn då han skiljs från sin fru. Han står barnen väldigt nära och träffa dem oftare. När han ser att hans fru ska anställa en hemhjälp så får han idén att klä ut sig till kvinna och söka jobbet. För att bli kvitt konkurrens antar han de andra sökandes skepnad över telefon och framställer dem som sinnessjuka på ett eller annat sätt.
En av figurerna han gör är en invandrarkvinna med mycket begränsade språkkunskaper. Vid första tilltal harklar han sig ordentligt och säger långsamt och artikulerat:
- I am job.
Jag kan inte riktig förklara hur jag menar, men så känner jag mig sedan en tid tillbaka:
I am job.

4 kommentarer:

Pak-P sa...

Välkommen Mrs Doubtfire var en av mina favoritfilmer när jag var liten och jag vågar inte ens gissa på hur många gånger jag kan ha sett den (på VHS).
Men vad jag egentligen ville säga är att I am job too. Vid det här laget kanske mer i en smått panisk och skrikande skepnad haha..

It´s all about me sa...

Haha! Och åh, jag har sett den filmen flera gånger. Love it.

Johan sa...

I am hand-job.

Beatrix Vnunk sa...

Hm. Ja, antingen förstår man - eller inte. I am job kan liksom betyda olika saker olika dagar liksom. Hahaha.