tisdag 19 januari 2010

TV-helvete

Vi har två tv-apparater i hemmet. Fråga inget om tum eller namn för sånt har jag ingen som helst uppfattning om. Jag skulle helst ha ingen tv. När jag levt ensam har jag aldrig haft tv. Jag blir slö som fan av det. Och lite stressad. Min man däremot älskar tvn utan några förbehåll. Det finns ofta skäl till en ny. Jag tycker vi köper ny tv väldigt ofta och alltid utan synbar orsak. Bilden är det aldrig något fel på. Men vad vet jag...? Så fort tv-diskussioner dyker upp så är jag: kvinna, vänsterextremist, bakåtsträvare och eventuellt mördare. Jag har i alla fall fått igenom att en tv i sovrummet kommer in över min döda kropp och vår nära förestående separation. Det enda krig jag vunnit.

I går var mannen på misstänkt gott humör vid uppvaknandet. Jag borde varit på min vakt. Lagom till eftermiddagen dök en ny tv-apparat upp. Jag vet fortfarande ingenting om storlek och namn, men jag kallar den Aset. Den är sjukt stor. Och ful. Och tar plats. Det känns som att sitta längst fram i en biosalong - jag vet liksom inte riktigt var jag ska titta och missar hela tiden något i andra hörnet. Och alla människor är plötslig så o-e-r-h-ö-r-t fula. Rynkiga, finniga, flammiga. Jag vägrar fråga vad vi betalat för detta nedköp.
Aset hade inte varit hos oss i mer än en timme förrän jag fann maken och sonen - nio veckor - försjunkna i Idrottsgalan. Tysta och fascinerade. Jag förstår vad som menas: jag måste inse att jag nu är ensam kvinna i ett hem med två män.

När jag frågade vad som skulle hända med de andra två apparaterna föreslog maken en i köket och en i arbetsrummet. Jag föreslog (minst) en i källaren. Då vaknade han ur sin skärmtrans och utbrast förfärat:
- Där blir den ju kall. Jag ställer den i min garderob så den får värme!
Jag får väl kolla om sonen har någon snutte-trasa att avvara...

//Trött kvinna med 2 män och några tv-apparater

14 kommentarer:

egoistiska egon sa...

Hahaha! Påminner mig om när K släpade in friggeboden hemma hos oss. VARFÖR? Och aldrig någonsin en tv i sovrummet.

Beatrix Vnunk sa...

Det är nu jag erkänner: det är jag som startat 2 kr till Haiti-gruppen på fb - den kommer snart att heta "kvinnor som hatar tv-apparater".

A Versatile Girl sa...

hm... kan inte mer än instämma med dig. Här hemma talas det om en fantastisk BO tv som tydligen är jäkligt stor och super bra.
40 000 kostar den tydligen oxå.

Jag förstår lite grann, men inte allt.

Beatrix Vnunk sa...

Fyrtio!? Det är ju vulgärt. Hälsa det.

michanek sa...

Stora apparater är vräkiga och smaklösa. Säg till Olle att skaffa sig ett par glasögon istället, att se lite taskigt är inget att skämmas för i vår ålder. Allafall inte i jämförelse.

Frau Anna sa...

1. Kul att du döpt teven efter mig, jag känner mig hedrad.

2. Jag förstår inte problemet. Det låter som en drömtillvaro.

Puss från din tvärtemotsyrra in spe

retrostuff sa...

Vid nya TV-köpet lyckades jag faktiskt övertyga om att vi inte bodde i typ Filmstadens största salong. Den är inte så stor alltså, vår TV, men platt. All sport är tydligen bra i stora doser, på alla miljarders märkliga kanaler. Helst skidskytte. Även alla miljarders deckare, nya eller repriser, är min man storkonsument av. Du hajjar ju hur välordnat ett hem skulle kunna vara om Tv-aset åkte ut!

Beatrix Vnunk sa...

Cicci: Word!

Anna: du är härmed skriftligen inbjuden till helkväll med mig och Greta!

Retro: Vad jobbigt det skulle bli om du och jag bodde ihop. Ungarna skulle nog dra som avlöningar. Hahahaha!

Kim M sa...

Jävla as!

Benny Bling Bling sa...

Kolla på Småkryp (tillsammans med Mini) så kommer du genast uppskatta inköpet!

Beatrix Vnunk sa...

Benny: har Olle lejt dig? *misstänksam*

Benny Bling Bling sa...

Vad gör man inte för att få lägga vantarna på en TV som annars står och dammar I garderoben?!

li.te sa...

Ja du. Inte för att vara taskig men det kan bli, jag säger bara kan, så att du tvingas ta del av allsvenska resultatlistor, ligapoäng och frysa dig igenom allsköns olika sportaktiviteter. Ibland glädjande att inte behöva välja alternativt bråka om vad man ska se. Går hellre in i annat rum och kollar stjärnorna på slottet än sitta i samma soffa och glo på sportnytt eller svampBob. Tro mig, i längden vill din son vara där du är:-)

Johan sa...

...är det inte dags för din man "att komma ut ur garderoben" nu? Det kommer han ju att göra i vilket fall somhelst efter att ha sett på betalkanal mellan 00-02 där.