onsdag 8 december 2010

Dag 9 - min tro

Jag tror på Gud. Rätt ofta blir folk galna på mig för att jag säger knulla istället för "ha sex", inte direkt gillar djur och barn och har svårt för människor som inte är aningen ofriska. Men inget provocerar så mycket som när jag säger att jag tror på Gud.
Det är ok att tro på stenar, helande händer och "någonting". Det är helt ok att tillbe Mammon. Men säg G-ordet och folk går i taket. Frågar ni mig tycker jag att det är ganska otäckt att man kan gå omkring och tro på "någonting" - undrar på att folk är diffusa i allt.

Min tro är ganska enkel och kan kanske beskrivas som panteism. Jag tror inte att Gud är en person, men jag tror att Gud är jag, jag är Gud och allt är Gud. Jag har överhuvud taget alltid haft svårt att tro att saker sker oberoende av varandra. Det mesta hänger ihop.
Bara så.

2 kommentarer:

Kim sa...

Hear hear!

my sa...

Just så. Jag tror på dig här. Jag tror på mig. Om det inte finns en Gud verkar allt rätt lösryckt. Jag gillar tanken med Gud inom sig.