lördag 24 november 2007

mitt liv som film

vaknade och kände mig vän och lite ljuv. Tyckte mig höra fåglar kvittra. Beslutade att väcka olle milt innan väckarklockan ringde. Med te.
- på måndag har vi varit ihop i tolv år, viskade jag kärleksfullt i hans öra.
Surt mutter under kuddarna:
- till och från, ja.
(herngren - holm)

några timmar senare kommer jag hem från gymet och porten kärvar som fan. Jag tar i av kung och fosterland, knuffar upp dörren och konstaterar att en ung tvålfager man i kritstrecksrandig kostym och glasögon står böjd framför dörren med rumpan i vädret. Min knuff får honom att bokstavligen stå på näsan i trappen och ett gäng tanter i festkläder brister ut i ett kackel utan dess like medan han rättar till glasögonen och jag flyr.
(bröderna marx)

bestämmer lunch med albatrossen som glömmer bort mig och brunchar med någon annan. Bestämmer att vi istället ska promenera. Hungrig irrar jag långsamt och planlöst i gamla stan och på söder i kylan i väntan på samtal. Hon har somnat och vaknar inte av ljudet av mina desperata telefonsamtal och sms. Huttrande stirrar jag ner på stockholms ström.
(dimmornas bro)

middag med michanek på ök. En liten grupp pagefriserade tanter klämmer sig högljutt ner bordet bredvid. De är överviktiga, luktar illa och bär randiga kulturkläder. De tränger sig ner bredvid oss och vi får tuttar, magar och rumpor i ansiktet. Något luktar oerhört illa. Surt.
- herregud, säger michanek bestört, jag måste sälja lägenheten och flytta. Du ser ju hur det kan gå. Hon ser sig jagat omkring.
Tanterna blir ivägkörda eftersom bordet är reserverat. Tuttar och rumpor rör sig i retur och det är lite som att klämma tillbaka tandkrämen i tuben.
- gud hör bön, hojtar michanek.
Sen kommer bordets rätta innevånare. Ett par av kolossalformat. Kvinnan är så stor att de tidigare tjockisarna är att betrakta som lilleputtar. Troligtvis ett tråkigt resultat av gigantism och övervikt i sällan skådad kombo. Pråligt iförd ett svartvit mönstrat tält, tjocka lager smink och enorma smycken. Av etiska skäl kan jag inte lägga ut ett bildbevis här, men michanek (som är av normalsvensk normalstorlek) ser ut som en pygmé bredvid. Jag tänker att hennes ansikte är så litet...
- jag måste sälja lägenheten och flytta härifrån, jag måste sälja lägenheten och flytta härifrån, jag måste sälja lägenheten och flytta härifrån...
I rädsla för vem som kommer härnäst betalar vi och flyr.
(vad som helst av peter dalle)

tvätt och städ hemma en lördagskväll. Skurar toaletten.
(askungen)

nu planerar jag för sänggång och undrar om det ska bli hästhuvud eller porr...?

Inga kommentarer: