söndag 4 november 2007

rött i det annars grå

hittade gamla anteckningar. Alltså riktigt gamla anteckningar. På det stora hela räds jag de marginella skillnaderna mellan sara 1.1 och 2.0. Jag skulle i alla fall inte pröjsa för det. På ett ställe har jag skrivit att november är "som att simma i mjölk". Det var en bra skrivning som jag glömt. Jag förstod precis hur jag menade. Vilket å andra sidan för mig tillbaka till ruta ett. Ibland funderar jag på att börja skriva så att andra människor förstår mig, men tydligen är mitt primära behov fortfarande att förstå mig själv. Och jag simmar vidare i mjölken.
Den första november vet man att de följande 30 dagarna kommer att ta lika lång tid som året i övrigt. Men jag tänker på mymlan.

Mumindalens mymla, lilla mys stora syster, beskrivs som en nöjd och harmonisk person. Hon luktar pepparmynta och är ofta på semester. Hon tar sig fram med säkra kliv i sina röda gummistövlar som hon är belåten mallig över. Och borstar sitt hår så det gnistrar. Vilken dag som helst nu ska jag bli gudmor åt en liten flicka. Jag har vetat om henne sen hon var alldeles ny och jag känner mig otålig att träffa henne. Jag vet redan att hon kommer att bli en förträfflig bekantskap. Arbetsnamnet är Ida, men jag har redan nu valt att tänka på henne som mymlan. Jag är alldeles säker på att hon kommer att vara en nöjd flicka i röda gummistövlar i november.

Inga kommentarer: