torsdag 31 juli 2008

kulturkrock

jag gör ett jobb med en alternativ-medicinare. Ett rätt stort jobb. Företaget i fråga är en enskild firma, men omsätter en hel del. Sist vi träffades berättade min kund att hon behövde skicka en faktura till ett större företag och undrade om jag kunde skriva ut en åt henne. Jag trodde att hon bad mig för att jag precis varit med och plockat fram en logo åt henne och att hon ville ha den på fakturan.
- javisst, sa jag och plockade fram min fakturamall. Vet du iskallen vilket fakturanummer eller måste du ringa revisorn?
- fakturanummer, sa alternativ-medicinaren med ett synligt frågetecken i rösten.
Efter ett gäng följdfrågor visade det sig att hon inte sysslade med varken fakturanummer eller kundnummer.
Så jag startade från 1 och frånsa mig ansvar.
När vi var klara frågade jag hur hennes fakturor brukar se ut.
- äh, det är lite olika, svarade hon. Jag skriver dem för hand.

Jag har haft några veckor på mig att smälta detta och till sist kommit fram till att det, rent estetiskt, i alla fall är bättre med en handskriven faktura än de horribla office-faktura-programmen. Men ändå...?

Inga kommentarer: