torsdag 12 augusti 2010

Mumin

Jag tycker att alla borde läsa Muminböckerna. Inte bara för att de är skrivna på ett magiskt vackert språk, att de är spännande och fyllda av finurlig elakhet utan även för att jag tycker att världen och människorna blir enklare att förstå. Tove Jansson har liksom lyckats plocka ner det komplexa till essensen av liv och det är lätt att hitta sitt eget troll.
Min guddotter är en Mymla. Jag tror att min son nog är en Too-ticki - efter sin far. Jag har nästan i hela mitt liv haft en liten My vid min sida. Jag har svårt att inte oavkortat tänka på sena nattfestare som Hattifnattar och alla vet hur det känns när en Stinky slutit upp vid ens sida. Jag kan överhuvud taget inte låta bli att dela upp alla jag känner i Muminfigurer.
Snart är det höst och då brukar jag alltid försöka läsa "Sent i november". Mer melankoliskt än så blir det inte.

Själv är jag, förresten, en Snusmumrik.

Vem är du?

"Jag kan inte nog betona faran av att ens vänner går och gifter sig. den ena dagen är man ett laglöst sällskap, äventyrliga kamrater som sticker iväg när det blir tråkigt, man har vad som helst att välja på... hela världskartan!!! --
-- Men så plötsligt, är de inte intresserade längre.
De vill ha det varmt.
De är rädda för regn.
De börjar samla på stora saker som inte får rum i en packning.
De pratar bara om små saker.
De tycker inte om att besluta sig plötsligt... och göra tvärtom.
Förr satte de segel, och nu snickrar de små hyllor för porslin.
O, vem kan tala om sådant utan att fälla tårar!"
- Snusmumriken

12 kommentarer:

egoistiska egon sa...

Har aldrig läst mumin och är ändå väldigt nyfiken på vem jag är. Haha.

Mama Mo sa...

Jag tror att jag är Muminpappan och Lilla My i kombination. Jag brukar ha högläsning ur Pappan och havet för alla medseglare när jag seglar. Bäst! Det här måste vi prata mer om. En muminbokcirkel kanske?

Mims sa...

Håller med Egon, inte läst, vill veta!

Beatrix Vnunk sa...

Egon: du bör läsa Mumin. Tror du skulle älska dem. Kom hit och hämta!
Du är ett solklart fall av Filifjonka. Filifjonkan är en lång, smal och lite osäker figur. Hon är rättfram, ärlig, rädd och ångestfylld. Hon är en organisatör som längtar efter oordning. Och hon är rädd för allt som kryper och krälar. När det stormar kastar hos sig ut och älskar det. En mycket spännande och komplex figur. Hon söker oordning för att ordna upp den.

MaMo: Hmmm. Det där måste jag tänka på. Festlig mix.

Mims: Jag tror att du är en belåten, sorglös, lekfull Mymla, men jag är inte helt säker.

Rasande Rose sa...

Min mamma kallar mig Lilla My. Rödhårig och arg hela tiden.. haha Det kan stämma.. för det mesta har jag även håret i en knut på toppen av huvudet.

Jag älskar mumintrollen, men dom ska höras på tycker jag. Inget är som att höra Tove Janssons finlandssvenska läsa Mumintrollen.

egoistiska egon sa...

Usch nu blev det ju nästan otäckt. Det där ÄR ju jag.

Anna-Karin sa...

Åh, jaa! Underbara muminböcker och underbara Tove Jansson. All världens finurligheter inbakade i en lätt text. Jag läser igenom muminböckerna nu. Älskar bland annat delen i Trollkarlens hatt där Tofslan och Vifslan dyker upp. Det brukar jag läsa för folk. Fantastisk text.

Har svårt att bestämma mig för vilken muminfigur jag själv är. I första annblick kanske en Lilla My men egentigen en blandning av flera figurer. Mumintrollets glädje och naivitet, muminpappans intresse för vetenskapen, världen och filosoferande och Snusmumrikerns frihet. Definitivt Lilla Mys temperament.

Beatrix Vnunk sa...

Egon: du ser...;). Kom å hämta. Du är sambo med Mumintrollet him self!

Kajaa: Jag trodde nog att du var en snusmumrik... Känner dig tydligen inte tillräckligt väl:). Vi får dricka mer vin och oftare:D.
Nisse-Nim älskar trollen han fick av dig. De har funkat oavbrutet sedan mars. DET är cred:D

Johan sa...

Måste nog erkänna att de måste läsas om först. Fick en del lästa för mig som barn, men var nog då för liten. men då kanske man nu har jättebra läsning framför sig? Hörde av en klok person att man skall börja med "Muminpappans memoarer".

li.te sa...

Hoppas ingen tycker att man har en utstrålning och attityd liknande Morrans.

Hexa sa...

Johan! Pappan och havet ska Du också läsa!

li.te sa...

Eh jag menar Mårran. Idag äger jag en hel del egenskaper som dessvärre tycks härstamma från nämnds gener:-(