onsdag 8 augusti 2007

rättvisa...

rättvisa torde vara tidernas mest meningslösa ord. Detta eftersom den helt enkelt inte existerar. Vilket gör ordet icke bara meningslöst utan även förvirrande och lite fördummande.
Sophie-dear och jag ägnade stor del av helgen åt att diskutera rättvise-begreppet. Med stigande förfäran som enda resultat. Idioter får toppjobb. Folk som bröt benen av spindlar som barn blir lyckliga och välmående. Vi själva tillhör de priviligerade få som både kan läsa, skriva, äta oss mätta och syssla med självförverkligande. Vad har jag gjort för att förtjäna det?
Som barn var jag helt dum, fast och låst i det stora meningslösa rättvisepatoset. Min mor hade stora problem med mig. Redan som mycket liten var tröstlös över den obegripliga orättvisan i att barn svalt och sov på gatan. Krigets drabbningar och varför jag var tvungen att gå och lägga mig. Senare skolan, betygssystemet och så vidare. Den ömma modern, och för all del fadern, borde i ett tidigt skede förklarat att ingen rättvisa finns. Ordet är ju så vagt att man blir förbannad! Vems rättvisa? Muslimernas? Socialdemokraternas? Våldtäktsmännens? Barnens? Den vite mannens? Jag nämnde alltså här sex intressegrupper av miljoner och redan är rättvisan på koalitionskurs.
- Visste inte min mamma och pappa detta!?
Är rättvisan som jultomten? Man vill att ungar ska tro på den tills en olycka inträffar?
Jag har hunnit närma mig medelåldern innan jag inser att skägget sitter alldeles löst. Jobbet går till den som är snyggast. Ryggradslösa tröttmössor vinner miljardbelopp. Barn som inte gjort en fluga förnär dör av misshandel och svält. Och ingen kommer att rätta till detta. För det finns ingen jämnvikt. Poetisk rättvisa uppkommer slumpvis och har ingenting med lag och ordning att göra. Och varför upprörs man (när jag skriver man menar jag naturligtvis, som vanligt, jag) av detta!?
- Jo, för att någon har lurat i oss att tomten finns. Trodde vi inte det skulle vi ju inte misströsta.
Icke helt grundlöst misstänker jag att ingen ur den svenska akademin besöker min blogg, men fallifall: snälla, schysse ta bort ordet rättvisa ur ordböckerna och den svenska folksjälen.
Det är så här det är.

Inga kommentarer: