lördag 14 november 2009

Tveksam logik

Vår son heter Nils-Nimrod. Dubbelnamn andas väl allt som oftast kompromiss. Så även i detta fall. Men det känns rätt bra att ungen kan välja mellan ett väldigt vanligt och ett väldigt ovanligt namn senare i livet.
Tills dess får han leva med att far kallar honom Nils och mor Nimrod. Han passerar även som Nisse-Nim.

För att ytterligare komplicera det hela kallar Olle honom, ofrivilligt, hela tiden för Bengt. Bengt var namnet på vår gamla bengalkatt. Jag tror att Olle fungerar enligt associationslogiken: liten, mjuk, gullig - katt - Bengt. Och trots hans ambition att säga rätt så börjar Bengt bli så vanligt förekommande att han till och med omvandlat det till smeknamnet "Bengtson" med gull i rösten.
Som om detta inte vore nog tycker jag i smyg att barnet ser ut att heta Patrik. Jag vet faktiskt inte varför och det känns rätt hemskt - Patrik är ju inte ens ett fult namn, bara tråkigt. När jag berättade dessa dystra nyheter för Olle suckade han och sa:
- Ska vi säga det till folk? Vårt barn heter Nils-Nimrod men vi kallar honom för Patrik Bengtsson.

14 kommentarer:

Nettan sa...

*gapskratt*
UNDERBART!!
Det här med namn är INTE lätt...

Vi hade tom problem när vi skulle bestämma namn på vår Jack Russell..
Sambon ville att han skulle heta Zlatan och jag ville att han skulle heta Thorleif (men kallas Leffe)
Det slutade med att vi döpte honom till "Leif-Zlatan" men eftersom det var svårt vid inkallningen så slutade det med att han kallades Knutte! ;-)

egoistiska egon sa...

Haha (och Haha till ovanstående kommentar också)! Den här betyder ju att han även kan kallas Patte (uh), Putte och Bengan. Kärt barn har många namn? Själv lystrar jag till Fia-Lotta, Fia och Lotta. Bland annat.

(Hahaha - ordverifieing SUROLE. Sur-Olle!)

Liza sa...

Hahahaha! Min "svåger" heter Richard Alexander och kallas Putte! Tror att Patrik Bengtson kommer att utföra stordåd ännu för denna värld! :)

S sa...

*skratt*
Vi som är stressade med tanke på namn såhär innan bebisen har kommit ut, har hoppats att det blir bättre sedan. Men nej, hur ska detta sluta ; )

li.te sa...

Ha ha Bengt-Patrik måste vara det i särklass minst välklingande, fast kul! Putte-Beng är inte lika kul.
De döper ofta om sig själva. Otilia vill heta Tindra och Manfred vill heta Mankrig eller Rasmus!

my sa...

Jag ler med hela kroppen. Ni är helgulliga!
Lille gossen lär sig nog att lystra ska ni se. När du är ilsk och bestämd säger du: Nej, men Patrik! När lillkillen börjar spela knattefotboll ropar lagkompisarna: Passa bollen Bengtsson!
När han gjort något bra: Åh, vad du är duktig Nisse-Nim!
När han doktorerar, får nobelpris eller dy l: Priset går till... Nils-Nimrod Nordlander.

It´s all about me sa...

Alltså vad sjukt, min dator har jag döpt till Bengt Bengtson! Vilket sammanträffande. Haha.

Nimrod låter ballt, hur kom ni på det? Nils-Nim låter sött, ännu sötare "Nim", eller "Nim-Nim" kanske, a la Japansk style :)

Kim M sa...

Jag tycker nog ändå att han ser ut som en Nim!

Benny Bling Bling sa...

Hela situationen med namnsättning känns för mig skrämmande. Vill inte gärna bestämma en annans person framtid och öde. För namn är A och O när det kommer till om man får tillhöra de osynliga, de tuffa eller de mobbade. Hamnar du oturligt bland de mobbade finns det disk att du förblir nertryckt fram till 25 då du inser att störtcoole Conny från lågstadiet var en sopa och inte du. Mest på grund utav att du nyss snubblade över honom, när han sov ruset av sig som vanligt I hans favoritkorsning I utkanten av Rågsved. Att det var han och inte du som blev uteliggaren var förbestämt samma dag som hans föräldrar döpte honom till Conny. Då 37 % av alla Connys blir alkoliserade eller kriminella. Men det kunde du givetvis inte veta när samma Conny 18 år tidigare doppade ditt huvud I toaletten inför ögonen på klassens sötaste tjej.

Benny Bling Bling sa...

Ps. Det klart längsta jag skrivit med min iPhone. Nu måste jag vila iform av brunch på Anglais. Tillsammans med fredrik. Anders. Erik. Och alla andra osynliga.

A Versatile Girl sa...

Patrik Bengtsson låter som en barndomskamrat till vår vän Bartender-Martin. ;)

Beatrix Vnunk sa...

Hahaha. Ja, detta med namn är inte lätt. Framför allt inte när man föder barn mitt i den största babyboomen ever. Man vill ju liksom inte heta Isak 2/E/eller med något slags prefix. Och ett ovanligt namn får inte vara sökt. Och man får inte hamna i whitetrash-fällorna.
Jag hoppas att Nimrod fungerar trots att det är kontroversiellt.

AVG: Ja, jävlar! Jag anser det spikat.

Rasande Rose sa...

Haha.. gud va gulligt. Nisse-Nim gillade jag skarpt.
Vår hund i familjen hade ungefär samma öde. Han hette Pontus men kallades för Torbjörn. Fast det förkortades dock oftast till Tobbe. Ja, eller Pisse-Nisse..hehe

Patrik Bengtsson däremot, hette grannarnas son som jag hade en grym 'crush' på i min ungdom. Ja minne ;)

Johan sa...

...men!? Var vad det för fel på "Färjan-Håkan" då? Då kan kan ju kallas "Ferry!"