tisdag 9 februari 2010

Morgonmagi

Jag är en utpräglad morgonmänniska. Detta innebär att jag missar rätt mycket i form av social samvaro emedan majoriteten av mina vänner (och, tror jag, majoriteten av jordens befolkning) är kvällstyper. Å andra sidan vinner jag något som jag kallar morgonmagi. Det finns en stund, långt innan världen har fällt sin första fördom och satt sin trendiga soyalatte i halsen, som jag äger. Mellan klockan fem och sju kan jag välja fritt om jag vill planera dagen, dricka kaffe, sortera tvätt, jobba lite eller kolla nyheter. Inget märkvärdigt, men oavsett vad jag väljer att göra så blir det lite bättre, lite mer kontemplativt och grundligt än under alla andra tider på dygnet.
När jag fått ut det jag behöver av morgonen hamnar jag i ett slags stillsamt rus som jag möjligen kan lika vid den känsla jag kan få efter ett kul aerobicspass, jag liksom sjuder av välmående och vill stoppa främlingar på gatan och säga:
- duu, jag mår sååå bra, bra, bra!

I dag kl 06.22 har jag vikt tvätt, luktat på mitt barn, druckit två baljor kaffe och skrivit ett blogginlägg. Allt under sakral tystnad och milt mörker.
Och jag mår så bra, ska ni veta.

7 kommentarer:

Liza sa...

Ååååh, jag skulle gärna vara en morgonmänniska! Speciellt på sommaren! Tänk att få stiga upp då så gott resten av landet sover, dra på sig löparskorna och springa en runda längs med stranden och önska dagen välkommen! Eller som du sa, planera den kommande dagen över en kopp kaffe.

Men det är jag inte. Jag sover åtminstone till klockan 8.

Beatrix Vnunk sa...

Liza: det är min plan, sirru! Någon gång i typ maj-juni får jag börja syssla med löpning, hopp och explosivietsträning igen. Dåru, återkommer jag för att få tips!

egoistiska egon sa...

Och jag är så avundsjuk på er morgonmänniskor.

/Kan sova precis huuuuur länge som helst och blir alltid pigg klockan 22.00

It´s all about me sa...

Fan vad härligt! Min pappa är precis likadan, vaknar runt 4-5. Fast han tycker dte är rätt jobbigt ibland, typ att vakna så tidigt vilken tid han än lägger sig. Jag är lite mer mittimellan.

Mims sa...

Men vet du, jag är kvällsmänniska, men mer av vana och arbete än biologi tror jag. En period jobbade jag som hästskötare och var uppe runt halv sex-sex på morgnarna för att hinna ut till morgonpasset i stallet. Magi kan mycket väl vara ljudet och doften av tio hästar som precis fått sitt morgonfoder samtidigt som det ljusnar över en snötäckt sjö och stjärnorna fortfarande lyser. Problemet då var att det var förbannat omagiskt att köra hem vid 4-snåret på natten samma dygn från jobbet i stan.

(och lika omagiskt var det mellan 4 och 6 imorse när halsflussen slog sig ihop med en nästäppa från helvetet och försökte döda mig.)

Kim M sa...

Morgonmagi var ordet! I know morgonmagi very well!

my sa...

Morgonen är verkligen tiden då jag uträttar storeverk. Lätt och med säker hand. Efter 17.00 kan man dock glömma nya projekt. Ah, men det vet du redan min morgonvän :).