lördag 20 mars 2010

Fyratillstånd

Jag jobbade extra på krogen i Uppsala under rätt många år. Först för att dryga ut studielånen. Sen för att det var coolt. Och sen för att jag flyttade ihop med en krögare. Any way, så här funkade det i Uppsala ända in i 2000-talet: krogarna stängde två. Det var de tvungna till. Basta. Fyra gånger om året fick varje krog söka tillstånd att ha öppet till 04. Ett så kallat "Fyratillstånd". I praktiken innebar detta att det alltid fanns ett ställe som var öppet två timmar längre än de andra. Det gick som en löpeld på lördagskvällarna: Flustret har fyratillstånd!
Den öppna krogen blev orimligt populär den kvällen, hade orimlig kö från klockan halvtvå och tog orimligt betalt.
För den normalfulle kroggästen innebar fyratillstånden lite extra kostnad, köande och bakfylla. För de som jobbade på krogen innebar det att man i egenskap av "krogkändis" (alla städer som inte är stockholm har inga kändisar och gör därför ofta kändisar av krogpajasar) kunde glida in efter jobbet och supa ner sig snabbt som fan - man var värd det efter en kvälls slit.
Folk komade runt aspackade eller överdrivet positiva. Trängdes, sa saker de ångrade, knullade, knarkade, skrattade och grät på tvåtimmars övertid. Oavsett kvällen var lyckad eller inte sa man i regel: jag borde gått hem klockan två.

Så här efteråt kan jag lätt se metaforen "fyratillstånd". Det är klart att det är ett "tillstånd" mer än något annat. Klockan fyra på morgonen sker tydligen flest självmord, kroppens biologiska klocka verkar vara inställd på ångest vid fyratiden. Hjärnan står i kö, trängs, drogas och utsätts för gap, skrik och disharmoni. När jag har något större eller mindre på hjärnan vaknar jag alltid klockan fyra och grubblar. 04 är den tid jag mest funderat på hjärntumörer, abort, skilsmässa, ekonomi och deadlines. Om jag håller mig vaken till klockan sex märker jag hur jag hux flux blir kär, rik, smart och frisk i ett nafs.
Jag tror faktiskt att klockan fyra ÄR ett tillstånd. Inte ett klockslag.


Fotnot.
För några år sen tog myndigheten som delade ut fyratillstånd i Uppsala bort den möjligheten och bestämde istället att alla fick ha öppet till klockan 03. Kanske är det en lyckligare plats nu.

9 kommentarer:

torgnyj sa...

Du vet väl att den stunden på dygnet kallas vargtimmen. Vad nu de arma vargarna har med det att göra?

pappa

my sa...

Jag håller helt och fullt med. Jag tror jag har lyckats med festfyratilltillstånd tre gånger som vuxen. På Michaneks 40-årkalas, på ditt 40-årskalas och på Skarholmens sommarfest. Förmodligen även några gånger under utlandssemestrar i ungdomen. Fyratillstånd brukar numer vara stressrelaterade. När kommer ungdomarna hem, har det hänt något, jag får inte glömma...

Torgny: Vargtimmen ja, varför heter det så egentligen?

ordverifiering subcoolt

Rasande Rose sa...

Jag är också med dej. Det måste vara ett tillstånd. Ett smått ohälsosamt tillstånd.
Dock i nyktert tillstånd tänker man ytterst bra på natten. Jag älskar och gå ute på natten och njuta av tystnaden.

Ordverifiering: nonsugg hahaha

Kim M sa...

Du säger som vanligt ett sanningens ord.
Vid 04 ska man sova! Hur ska man annars orka kliva upp 05:30?
Ordning.

li.te sa...

Tack Stockholm för Lady Patricia. Ni har förmodligen räddat mitt liv ett par gånger genom att låta dansgolvet gunga på fram till 05.20. Vid landstigningen har alla vargar flytt tillbaka till sina lyor med svansen mellan benen och jag har fritt kunnat vandra hemåt med soluppgången som sällsamt sällskap.

S sa...

Detta är kanske förklaringen till att jag som oftast är nöjd med livet? Jag har nästan aldrig varit vaken vid fyra och mött de insikter som kunnat drabba mig då!

Johan sa...

04. Inga vettiga uppfinningar kan ju ha tillkommit då. Fast man just då kan ha trott det. Iallafall inte från min sida. Eller ska den heta "apskalletimmen"? Kan man inte testa civilförsvarets stads-sirener kl 03 varje lördag istället för första måndagen vid lunch i varje månad? Så folk beger sig hem i tid och sätter på radion eller bara ser till att gå och lägga sig...

Mama Mo sa...

hahahahaha! spot on som vanligt.

ordverifieringsord: loryp

Beatrix Vnunk sa...

Jag älskar att jag har läsare som älskar ordverifieringar.

S: ja, du ser. Helt rätt på det. Det är inte så mycket 04 för mig heller numera. Men det händer ganska ofta att NN vaknar med mardrömmar vid 4.

li.te: du+patricia=sant:)

paps: var det inte för att man kunde höra vargarna yla då? Eller är det för simpelt?