tisdag 23 mars 2010

Jobbet

Jag skriver egentligen aldrig om mitt jobb när jag bloggar. Av lite olika anledningar.
  • Av respekt för kunder
  • Av det skäl att mitt jobb betår i att jag gör något som är rätt vanligt, som ganska många gör - både bättre och sämre än jag
Framför allt så gör jag rätt olika saker först och främst är jag något slags kommunikatör där jag sysslar med allt från att skriva utbildningsmaterial till att utforma annonser. I andra hand är jag kroppsterapeut vilket jag sysslar med en eller max två dagar i veckan. Och den biten ÄR intressant. Rätt mycket i det yrkesutövandet är ganska far out. På olika sätt.
Men där är det än svårare att blogga snyggt och hålla mig inom det etiskt och lagligt korrekta. Som kroppsterapeut är jag styrd både av mitt förbunds sekretess och sekretessen från företaget där jag jobbar. Det är troligtvis lättare än en enkel att göra ett omedvetet övertramp. Även om man håller sig till generella och övergripande berättartekniker.

Detta är synd. Det innebär att ni aldrig får ta del av en hel del märkligt som händer och sker.

Hur har ni det? Kan ni blogga obehindrat eller alls om ert jobb?
Säg!

13 kommentarer:

Liza sa...

Tror nog att jag ganska långt kan göra det, dock översätter jag texter från finska till svenska så jag vet i ärlighetens namn inte om det är så himla intressant att blogga om och att läsa om den saken! ;)

Anna-Karin sa...

Jag skulle så gärna berätta om mitt jobb. Men jag vill inte att kollegor eller kunder ska hitta det sen. Tycker verkligen att det är tråkigt att det ska vara så. Jag tror att jag kunde vara till stöd för ganska många med liknande jobb som jag. Bara att man fick veta att man inte är ensam om att kämpa.

It´s all about me sa...

Nerj, jag kan inte heller det, har sekretess och en amssa sånt - skriver iofs lite som nu, att jag befinner mig i Köpenhamn och ska se film och käkar toblerone och bla bla bla, men vågar inte skriva något om jobbet, förutom små, små saker. Inget vet väl mer än att jag jobbar på Läkemedelsföretag, och gällande JOBBITEN kan jag inte skriva ett smack. Allt är secret stuff, så jag fattar hur du menar - vill skitgärna skriva en massa saker ibland, men det går inte...

It´s all about me sa...

Ps. Snygga stavningar jag kör.

S sa...

Både nej och ja. Jag skulle kunna skriva om arbetsuppgifter och organisation samt diskutera politik och lagstiftning. Själva arbetsuppgifterna och mycket av det som vore intressant gällande själva arbetet och mötet med andra människor är dock sekretessbelagt...

Beatrix Vnunk sa...

Tack för att ni delar med er!
Kan ni hålla med om att det faktiskt i alla fall är enklare att förhålla sig de skrivna än de oskrivna reglerna?
Intressant att både S, IAAM och Kaaja har jobb jag - och andra - skulle vilja ha en hel del skvaller om.

Liza: Men jag tycker översättare nästan alltid har skitroliga historier att berätta om stilblommor och grodor...!

IAAM:Huvudsaken är väl att man hajjar - min blogg är inget jäkla rättstavningstest! :D

Kim M sa...

Jag kan inte blogga alls om mitt ena jobb. Vilket är synd, för jag har SÅ mycket kul att säga.

Rasande Rose sa...

Inte när jag jobbade i vården. Tystnadsplikt. Dock jobbade jag med psykiskt sjuka så där hände hur mycket som helst. Ibland blir man rädd vad man fått uppleva.
Nu "jobbar" jag i en textilgrupp där långtidsjukskrivna kan få komma för att kunna ta nästa steg ut i arbetslivet el liknande. Det kan jag nog blogga om hur mycket som helst. Men där händer inget intressant.

egoistiska egon sa...

Ska bli mkt intressant att läsa din uppsats sen!

my sa...

Det går att skriva om konstiga beslut inom kommunen, märkliga scheman och lite annat smått och gott. Det finns ingen som helst sekretess på sådant.

Anonym sa...

Hej Beatrix (ett namn med magi.) Jag kom in på din blogg av en slump och häpnade över din uppriktighet. På vippen kanske med tanke på följderna AFK, kändes det som. Men välskrivet och roligt var det så jag fortsatta att läsa dina inlägg. Nu börjar du tveka hur du skall förhålla dig till ”sanningen och bloggen.” Jag har bloggat (löjligt ord) några månader och sitter redan i klistret. Jag skrev tidigt ett inlägg i saken (Om att blogga) och är kanske en lösning delvis på spåret ... nåja det var nog att ta i. Se dagens inledande försök på min blogg ( sideshowcat.blogspot.com/) om du ids. Det är jag som är Cat ... bara en sån sak.

men eller hur sa...

Jag önskar ibland att jag kunde dela med mig av mitt jobb. Inte slutprodukten utan resan och allt annat bakom för oj vad det händer mycket konstigt, roligt och framförallt intressant i de där korridorerna.

Anonym sa...

jag skriver anonymt och sporadiskt på STATIONSVÄRD, men jag håller ändå en låg profil, av någon anledning