torsdag 4 mars 2010

Skriv en bok!

- har alla sagt till mig i hela mitt liv.
Någon annan har alltid hunnit före. Så fort jag får en idé så är Gardell där och snor den. En tanke som aldrig föresvävat mig är dock att skriva om min "excentriske, galne, alkoholiserade pappa som är närvarande, frånvarande och på något sätt charmerande i sin värdelöshet". Den romanen har jättemånga skrivit. Och ganska många har den under arbete. Säga vad man vill om min far men han är inget ämne för en roman. Han är en god man som älskat mig alldeles lagom och gjort det han ska och begått ganska vanliga föräldragärningar. Jag är helt nöjd och har inget att tillägga. Lite synd är det - för det verkar inte bättre än att folk är helt tokiga i de här "pappa-böckerna".

Däremot har jag noterat att många av de "tokiga anekdoterna" i pappa-romanen faktiskt handlar mer om tid än person. De skildrar nämligen ofta 70-talet som uppväxtmiljö - och jag var där! Jag tror att många rör ihop en helgalen tid med en halvgalen person. Och då är det ju faktiskt fritt fram för mig att skildra min barndom - mina relativt mentalt friska föräldrar till trots. Arbetsnamn för romanen är "Limphuliganerna".
Tror vi på detta?



















På bilden: jag, hunden Sotti och katten Missan

13 kommentarer:

Kim M sa...

Vi tror på dig, blondie!

egoistiska egon sa...

Vi tror SJÄLVKLART på detta.

(ordverifiering: "humming". jag tolkar detta som att alla, typ hela världen, håller med)

Rasande Rose sa...

Tror och hoppas!
Mina fyra första år var på 70-talet. Jag kläddes i brun velour med tillhörande hemstickade sparkbyxor, älskade vilse i pannkakan och praktiskt taget bodde i mina trätofflor. Så, ja, belys oss;)

Beatrix Vnunk sa...

Tack för förtroendet. Fast idén lät bättre igår. I dag har jag lessnat på den.

Blondie? Var inte det Hitlers schäfer!? Skön metafor.

Rasande Rose sa...

Jo, det var Hitlers hund, vilket jag fick reda på långt efter det att jag valde att behålla det namnet på min hund, som uppfödaren ett henne. Men jag har ändrat lite på stavningen. Apropå 70-talet så var jag på vårt kära stadsmuséeum i Kristianstad där dom har en utställningen om film i Skåne från 30-talet och framåt.
Där har dom montrar för varje årtionde med saker som var typiska för just den tid. I 70-talets monter fanns en artikel om att det va rekordlite barn födda under 70-talet. Inte varit så lite sen 30-talet. Så vi drog slutsatsen att de som är födda under 70-talet måste vara unika;)

Unknown sa...

Inte köra på andra delen av föräldra rollen då? Jag har filat på min mamma roman i fyra år nu (blir mer en skräck roman), finns mycket mindre om mammor...

Inte för att din skulle bli skräck roman (ler sött åt svärmor)... =)

Benny Bling Bling sa...

tjocksockar
peacemärke
LSD klistermärke
eiffeltornet
utslagen flaska rödvin
över en trasmatta I regnbågens färger

(oklart varför din blogg vill att jag verifierar med hjälp av sly(i)na)

Beatrix Vnunk sa...

Ester: jag ska överväga den idén!
Benny: Pffff...haru googlat, din spädis?

Benny Bling Bling sa...

=)

Orden var de första jag kom på när jag tänkte mig framsidan på din bok.

Om jag inte missminner mig så var dessutom gul den första känslan.

Är i detta nu mycket bakis.
Du har en bra liv som slipper denna bedrövelse.

Nu ska jag verifiera med hjälp av "kersepa".
Det känns mycket bättre.

Hexa sa...

Ester!
Om man är insatt i film, teater och litteratur, vet man att det finns en uppsjö av hemska mammor. Även föräldrar har haft föräldrar.I alla tider. Och att le sött mot en svärmor kan nog bara löna sig i vissa fall

It´s all about me sa...

Har fått höra samma sak i hela mitt liv
-Skriv en bok!

Du skriver ju så bra så vad du än skriver om blir säkert succé. Jag älskade t.ex. Mig äger ingen, som är en av dessa alkoholiserade-fäder-romaner, men min kärlek för den har nog snarare med språket att göra än innehållet. Som oftast.

Jag har skrivit på min bok i 7 år (i perioder), hoppas fan ingen kommer och snor den innan jag hinner producera klart.

Beatrix Vnunk sa...

IAAM: Jag älskade också Mig äger ingen. Mycket bättre än så blir det nog inte.
Tyvärr är du en av de få som bryr sig mer om språk...

Vad skriver du om? *nyfiken*

Unknown sa...

HEXA: Oj har min mamma haft en mamma!? Vilken upptäckt.

Jag är fullt medveten om att det finns hemska mammor genom tiden...
Jag tänkte mer på de senaste åren, då det kommit ut massor med böcker om pappor.

Vänta, har pappor också haft pappor?
Läskigt.