lördag 24 april 2010

Pojknamn

Jag sitter och rensar min dator och hittade listan över tänkta namn* till vår, då, ofödde son. Till min glädje står namnet han fick överst.

Det är kul att tänka att han skulle hetat något av de andra - det verkar liksom helt orimligt. Att han kunde blivit någon helt annan, liksom. Men, jag erkänner, helst av allt hade jag velat att han skulle hetat Toulouse. Men det funkade fan inte med våra efternamn. För den som vill ha lite inspiration eller bara undrar hur jag tänker:
  • Nils-Nimrod
  • Ivan
  • Fjodor
  • Toulouse
  • Artur
  • Gaston
  • Edvard
  • Sten
  • Eyvind
  • Tor
  • Cornelius
  • Edgar
  • John-John
  • Agaton
  • Torgny
  • Balthasar
  • Elvis
  • Fritjof
  • Glenn
  • Hassan
  • Hilding
  • Isidor
  • Ismael
  • Shanti
  • Kaj
  • Severin
  • Valentin
  • Prins
  • Winston
  • Wolfgang
  • Dexter
  • Arnold
  • Lennox
  • Neph

*redan innan jag tog reda på vad det skulle bli för kön var en pojke det enda möjliga för mig. Ändå hade jag klämt i med ett flicknamn längst ner. Det är så bra att jag fortfarande inte vill tala om det. Tror jag ska använda det till någon framtida romanfigur.

10 kommentarer:

Frau Anna sa...

Åh, skulle kunna säga nåt om varje namn på listan och typ vad min populärkulturella referens till dom skulle vara.

DET får bli när vi träffs och dricker viiiiiiiiiiiin. Puss!

egoistiska egon sa...

Haha!
Mest troligt om Nisse skulle byta namn: Elvis.
Minst troligt om Nisse skulle byta namn: Kaj.

Rasande Rose sa...

Gillade bäst: Artur, Eyvind, Cornelius

Gillade inte: Kaj,Torgny

Annars tycker jag dom flesta namn är gångbara.

Helt klart coolast: Hassan, på en helsvensk(?) kille skulle skapa grym förvirring. Haha...me like!

It´s all about me sa...

Vilken härlig blandning från världens alla hörn!

Om han hade hetat Edgar hade jag blivit ledsen; det hette min låtsaspappas bror som mördades år 2004... Får alltid en klump i magen när jag tänker på det.

Toulouse låter lite som ett tjejnamn tycker jag?!

Ps. Han är sjukt söt han Nisse-Nim!

Beatrix Vnunk sa...

Jag håller med om att Kaj var en rätt sopig idé. Torgny älskar jag, men det är ju uppenbart varför.

IAAM: Edgar ÄR fint alltså...
Toulouse alltså som i konstnären - Toulouse Lautrec - och man ser ju att han gärna går in i rollen liksom!
Och det är pinsamt att medge, men jag ÄR morsa och håller med: han är sjukt söt min unge!

S sa...

Hade det gått att byta till ett annat namn när ni kallade honom för det innan han kom? Vore det möjligt att ställa om?

Lite kul att det nog inte var något namn som överenstämde med min lista ; )

Här borde det ha varit en liten Primus, men jag hade ju inte ensamrätt att bestämma. Och vem säger nej till en nyförlöst kvinna? (Visade sig nu att lyxfällan-Charlies son heter Primus, vilket enligt frun är ett tecken på att vi gjorde rätt som inte gav sonen det namnet.)

Beatrix Vnunk sa...

S: Jag kallade honom faktiskt för Toulouse och John-John mest innan jag såg honom på ultraljud. Då såg jag direkt att det inte var något snack om saken:D.

Din fru har helt rätt. Man ska akta sig för kändisnamn i allmänhet. Vissa i synnerhet.
De kan bli oproportionerligt stora och därmed trashiga.
Jag såg att Carina Berg och Kristian Luuk döpt sin son till Hilding och då försvann det namnet för mig trots att det är stort i släkten...

Anonym sa...

Halåå! Toulouse är ett hästnamn! På varje ridskola finns det en. Ofta en fjordhäst.

Sophie, hon med hästsvansen.

Beatrix Vnunk sa...

Sophie: hm... Jag har träffat tre personer som haft att göra med Nimrod-hästar också. De e väl något med mig och hästar. Helt enkelt. Toulouse är ju även en rätt känd kattunge:)

Johan sa...

Det är faktiskt rörande med den lille. Han är fin och vet knappast vad vuxna kompliserat har tänkt. Läste att föräldrar på 70-talet inte ens tyckte och lekte med sina barn Man ägnade dem typ 30% Idag har det spårat ur Dålig mamma=80% i tanke med dig sjävt. Gonatt.