tisdag 20 april 2010

This is for my people

- Det är helt jävla konstigt att du har ett barn, utbrast äldsta barndomsväninnan* när vi drack ett glas vin i går kväll. Jag kan inte fatta det!
- Nä, jag vet, svarade jag. Skitkonstigt.
Sen kom jag av mig och tvärvände. Herregud, det är väl egentligen HELT normalt att jag har ett barn. Jag lever i ett heterosexuellt förhållande sen 15 år tillbaka och jag är synnerligen fertil. De allra flesta människor skaffar barn. Det är ju faktiskt inte så märkvärdigt alls.
Bakgrunden till bådas vår förvåning är det märkliga liv jag och mitt folk lever. Jag har 1 vän - en! - som gör allting by the book, typ skaffar utbildning, jobb, man, hus och barn kring tretti. I den ordningen.
I övrigt ser mitt folks demografi ut så här:
- En övervägande majoritet av mina vänner är barnlösa. En del ofrivilligt, men de flesta frivilligt.
- De allra flesta är egna företagare, konstnärer, arbetslösa, projektare, ekonomiskt oberoende eller studerande.
- De som har barn har fått ungarna efter 35 och upp till 42. Rätt många har barn med bekanta snarare än med äkta hälfter. Många av ungarna har homosexuella föräldrar. Ett par har kriminella föräldrar. Rätt många har blivit till genom insemination.
- Min bästis utgör undantaget - hon blir farmor i november. Vi är jämngamla.
Jag har vänner som suttit på Hinseberg, vänner som blivit förskjutna av sina föräldrar, vänner som slagits för sin rätt att leva med vem de vill, slippa leva i kärnfamilj och slippa ha barn. Jag har trasiga sexturister, asexuella, partyknarkare, alkoholister och sanna bohemer i bekantskapskretsen. Jag har en vän som ser det som det enda rimliga att bosätta sig i en stuga i Norrland med sin man. De vägrar barn och hon har tv-tittande som yrke. Jag har till och med umgåtts nära med en kvinnlig psykopat. Men där gick min gräns.

Det slår mig att det är lite av en livsuppgift för mig att inte tappa proportionerna. Att förstå att landet är fullt av folk som vill bo granne med Martin Timell och inreder "nordiskt ljust". Ibland glömmer jag bort att folk inte lever som mitt folk. Men uppenbart är det så att mina fester är lite roligare än dina!

*är 41 år och snart färdig lärare. Hon började plugga vid 36 då hon kom på att "bidragsberoende inte var frihet". Dessförinnan har hon varit konstnär, åkt jorden runt och levt på inget sen hon gick ut årskurs nio. Hon har precis börjat fundera på barn, men tänker sig att en forskarutbildning kanske fungerar lika bra.

10 kommentarer:

Rasande Rose sa...

Det är väl rätt skönt att inte följa strömmen? Det tycker iallafall jag. Dessutom tycker jag det är skitroligt när människor tror dom har ett grepp på ens person och man gör saker som sätter deras "teori" på kant. Myser varenda gång. Jag vill då fan inte vara förutsägbar! ;)

Ordverifiering: clieshne haha

egoistiska egon sa...

Haha, dina fester ÄR roligast! Fast jag känner mig vansinnigt trist ;)

Liza sa...

Åååh, det är sååå himla skönt att höra om folk som inte följer strömmen! De flesta i min krets gör nämligen det men inte jag och min, vilket leder till att lätta (och mindre lätta) ångestatacker med jämna mellanrum. Är 28 år och har varken huslån (=fastighetsägare), billån, hund, barn eller ett fast arbete. Det "enda" jag har är ett studielån och en känsla av att jag ännu ännu inte hittat rätt spår i livet, och bästa sambon förstås. Allt för ofta känns det bara pressat: man borde och borde och borde. Sedan ibland slår det mig "Det här är faktiskt mitt liv, det är JAG som kör och jag har inga problem med att köra lite vilse ibland och fråga efter vägen eller ta en sightseeing-runda". Oavsett vad man gör här i livet så ska man väl göra det för att det känns rätt och naturligt, inte för att man borde eller är i "den åldern" eller för att alal andra gör det? Visst?
Tack! :)

Kim M sa...

Härlig läsning.
Jag sitter också här med "my people" och det skulle kännas väldigt underligt om nån av oss plötsligt blev med barn.

It´s all about me sa...

Fast... jag tycker att det du skriver låter högst normat i Stockholms-normer? Få barn har väl medelålder +35, homosexualitet inget ovanligt, inte konstnärer eller det andra heller... eller är det bara så att mina vänner inte heller följer normen? Jag känner alltid igen mig mer i det du skriver än det du skriver ÄR strömmen.

Sen är det ju lite norm också att INTE följa strömmen, att vara "annorlunda" och trotsa alla förväntningar.. ;)

Känner mig dock lite normig nuförtiden, som har heltidsjobb med månadslön och allt. Resten är förvisso ganska o-normigt.

Go:ran sa...

jag är känner mig så svensson...

;-)

Beatrix Vnunk sa...

Egon: du är aldrig trist.
Liza: jag hoppas i så fall att jag erbjuder något slags alternativ:).
IAAM: Så till vida "skaffa barn" så är det väl så att 08orna är senare än andra (29 är snittet i storsthlm, tror jag - och sjunkande i och med 80talisterna som skaffar barn mycket tidigare än 60-och 70talisterna). Och när det gäller innerstaden så är nog folk lite mer alternativa, men sett till Sverige och snittet så följer alla ganska samma mönster. Min vän Colette van Luik skriver en bok om "Svensson" just nu. Jag har läst delar av den och ja: folk blir ihop och skaffar barn i slutet av 20, i samband med detta flyttar de till hus eller radhus, de har körkort och tycker att det är hemskt med miljöförstöringen. Vid 35 skiljer de sig och skaffar oftast en ny partner och nya barn. Och jag har tagit del av alla dessa listor från SCB - majoriteten människor gör ungefär på samma sätt.

Frau Anna sa...

Jag känner mig träffad *hoppsmiley* och väntar ivrigt på inbjudan till nästa fest.

It´s all about me sa...

Spännande, jag är INTE normen - nu är det bekräftat!

Inget körkort, ingen sambo, inga barn, och jag fyller 30 i år så bye bye slutetavtjugi.

Ps. Trodde snittet för första barnet i Sthlm var minst 35!

Beatrix Vnunk sa...

IAAM: Är du glad eller ledsen för det?

Nää, när det där supersnittet på 38, eller vad det är, kommer upp så avser det Vasastan och Östermalm. Där ÄR morsorna supergamla. Så länge jag inte flyttar uppfyller jag normen en smula. Drar jag till Örebro kan det bli strul:D