onsdag 28 juli 2010

Lite tv, lite böcker.

Jag har tittat lite på tv. Det är stort. Gamla sköna Bevvan visas på 4an och det är kanske det bästa som finns. Bevvan är bara Bevvan när Brenda är med och allra, allra bäst är det när hon och Kelly fightas om Dylan. Just nu visas de dramatiska sommaravsnitten då Dylan och Kelly inleder en romans medan Brenda är i Frankrike. En underbar tid i Beverly Hills-eran. Jag kommer på mig själv med att tänka att jag, med nostalgi, minns när jag såg serien på fullt allvar i min ungdom. Sen tänker jag efter och konstaterar att jag i slutet av BH måste närmat mig 30. Det säger allt om min mognadsgrad. Men den observante läsaren vet att jag är sen i snart nog allt.

Jag läser också lite. Påbörjade Ruizs "Ängelns lek" och hade "Vindens skugga" i så ofärskt minne att jag inte gjorde den naturliga jämförelsen utan kände bara - faaaan, va bra! Tyvärr ligger den kvarglömd i Halmstad. Jag håller mig själv lite på halster och läser Sara Kadefors "Borta bäst" och väntar med spänning på om jag ska köpa ett nytt ex av "Ängelns lek". Jag har så jävla svårt att fatta enkla beslut numera.
Kadefors briljerar som vanligt. Vilken jävla känsla för nyanser.
Beverly Hills raka motsats. Typ.
Om man skulle få för sig att jämföra.

11 kommentarer:

Annika sa...

"Jag kääännner Saraaa...jag kan hälsa henne om du vill!"
För övrigt vill jag bara säga att båda Zafon-böckerna finns i Villa Vacker om du förirrar dig och jag väntar med spänning på Umberto Eco´s nya, puss!

Johan sa...

Ser också på beverly Hills. Samt Family Gay. i den senare hade de i ett avsnitt för ett par veckor sen med en gammal tant som hörde dåligt och inte förstod nåt på ett café. Det föreställde Gabrielle Carteris, hon som spelar Andrea Zuckerman. Det visar sig att hon är född 61. Så när du närmade dig 30 i slutet på serien..var ju hon...öh 48. Kanske. Eller nåt.

It´s all about me sa...

Jag väntar PRECIS på bokleverans med bla Ängelns Lek! Jag hoppas att den är lika bra som Vindens Skugga... Åh, böcker, böcker, böcker!

902010 förövrigt, nostalgi...Vi gick i typ 5:an när serien kom och alla lekte Beverly Hills. Jag brevväxlade med en av killarna i klassen smyg och vi skrev saker som "vem tycker du är snyggast i Beverly Hills?". De flesta killar tyckte kelly, men han tyckte Brenda, och det tyckte jag var coolt. Haha. Vilken trip dowm memory lane...

Evelina sa...

Läste Ängels lek förra året, tyckte den var lite väääl lik Vindens skugga. Dock inte dålig för det, tvärtom. Men likheten störde mig lite för mkt.

Måste läsa Kadefors, snart snart.

Rasande Rose sa...

Oh.. jag och min bästa kompis i gymnasiet hade alltid bästa höjdpunkten på måndagarna när vi träffades i skolan och diskuterade BH. Hade någon missat ett avsnitt så var man tvungen och uppdatera annars var det mest "hur kan hon göra så?" och " fan va spännande det blir nu" hahahhaha.

Jaag tittar faktiskt på nya BH men den slår inte den klassiska:)

Beatrix Vnunk sa...

Annika: Villa Vacker och du i kombo borde räcka som morot! Fan va dålig jag är.
Gud vad jag saknar dig!

Johan: Ja, så måste det ju vara:D

IAAM: Jamen visst var Brenda bäst!? Jag ogillar kraftigt Kelly. Präktig hamster. Fnys. Varför hatade alla Brenda? Obegripligt. Jag anser att serien upphörde då hon förvann.

Evelina: Det var så jävla längesen jag läste Vindens Skugga så jag kunde liksom bara luta mig bakåt och njuta.

Rose: Hur är den nya serien? Vilka av de gamla är med?

Marcus sa...

Good old Dylan. Visst var väl han typ 30 år gammal och arbetade som asfaltsläggare innan han blev castad till Beverly Hills?

Snacka om livsförändring.

//väntar på mitt hollywoodsamtal

Beatrix Vnunk sa...

Ja, det var något sånt va? Han hade onekligen rätt intressanta karaktärsrynkor för att vara blott 17!

Rasande Rose sa...

Typ Kelly. Hennes lillasyster Erin som bara var liten i gamla är med som en av huvudfigurerna. Kelly är syokonsulent typ.
Den är för övrigt helt ok... Intriger, en bitch, kärleksproblem, partnerbyte ala BH-style.
De flesta ingredienser för en såpa.

Beatrix Vnunk sa...

Äh. Jag hade önskat att typ alla skulle komma tillbaka:(

Rasande Rose sa...

Jag hörde ryktas om att Brenda oxå skulle gästspela men inte sett henne än.