måndag 11 oktober 2010

Det naturliga tillståndet

Varje gång komplikationer i föräldraskapet tillstöter och jag googlar så dyker det upp en massa "helt naturligt", "lita till dina instinkter" och "så här ska det vara". Framför allt finns där en under- och ibland uttalad överton, om att KVINNAN är född till detta. Skapt för att reproducera sig och ha koll på avkomman.


Jag känner mig inte alls född till detta och tycker inte på något sätt att det är naturligt. Jag tycker mest att den här småbarnstiden är handikappande. Jag har svårt att fokusera och hela vardagen är en kamp där små skitdetaljer tar överhand. Jag vill också vara en sån där frodig ko som går runt och trivs med att prata om rutiner, mamma-lycka och små ulliga saker.


Jag och doktor Ekström vid Malmö Uni håller på med ett projekt på temat bryt normen. Det känns bråttom och skitviktigt, men jag hinner aldrig ta tag i det eftersom jag är dödstrött hela tiden och så fort jag får en stund över måste jag dra in stålar eller tvätta.

Jag vill sitta och analysera mitt nya liv tillsammans med mitt folk, men jag har fullt upp med att försöka få ungen att sova, ta napp, gilla välling.

Jag vill leverera lite roligare och mer välskrivna bloggar men istället funderar jag över barnskor.

Och jag tycker verkligen inte att det känns naturligt för mig att joxa med borttappade vantar och tandning.

Således:

- mitt problem tycks vara att jag helt enkelt anser mig för intelligent för att hålla på med spädbarn. Och ännu värre: jag verkar anse att majoriteten av världens befolkning faktiskt är precis så dumma som krävs för att vilja detta med spädbarn.

Jag blir inte klok på om jag är snobbig över alla gränser eller om jag helt enkelt är en man förklädd till kvinna.

9 kommentarer:

It´s all about me sa...

Haha! Tänk om du är en man..?

Utan att kommnetera det om att vara för intelligent för att ha barn, så håller jag till 100 % med om att majoriteten är för dum. Så pass dum att normerna aldrig ens ifrågasätts.

Anonym sa...

många mammor har nog känt som du,men varit dumma/intelligenta nog att inte säga något.

Rasande Rose sa...

Hahahaha....det måste vara så! Du får kanske kanske fixa en barnflicka. Risken är att hon måste vara tillräckligt dum för jobbet vilket gör att du får "umgås" med någon du inte får intellektuellt utbyte av och det kan vara nog så frustrerande :P

Beatrix Vnunk sa...

IAAM: det är nog faktiskt så. Att jag är man. Antagligen homo. Yepp.

Anonym: intelligenta är nog det korrekta. Man bör nog inte tala om att man tycker att sy, sylta, safta och gno i trädgården inte är något man trippar på när man är morsa...

Rose: Du slår, återigen, huvudet på den berömda spiken.

Sammanfattningsvis: om jag haft en fysisk kuk hade inget av detta varit ett problem tror jag.

Cilja sa...

Du är inte man. Du är en intelligent kvinna. Se dig omkring, de stendumma har gigantiska familjer. Även männen.

li.te sa...

På något vis får jag känslan av att du är en förklädd pingvin. Hos den kloka arten är det nämligen så fördelat att honan bär barnet(ägget)i sin mage. Så fort hon tryckt ut det står mannen där redo att ta över ansvaret. I råaste kyla och med livet som insats tar han över ungen medan hans partner får ge sig av för att roa sig med väninnorna.

Beatrix Vnunk sa...

li.te: Många man tror är döda är egentligen bara gifta. Många man tror är män är egentligen bara pingviner!
Yessssssss!
Jag är en pingvin som älskar dig. Puss.

Mama Mo sa...

dr ekström har så fullt upp med sina småbarn att hon inte ens hinner läsa bloggar... tänk att man ska inse att för att göra karriär som mamma hade det faktiskt i många avseenden varit bättre att leva i ett annat land än det som påstår sig vara världens mest jämställda. ett land där man får erkänna att man vill jobba och inte ta hand om småbarn. ett land där man självklart inser att männen också vill jobba och inte ta hand om småbarn. ett land där det är socialt accepterat att lämna bort sina småbarn tidigt. till andra som vill och kan ta hand om småbarn...

Beatrix Vnunk sa...

Ylvis: Vi måste ses snart. Vi har en del att avhandla. På alla plan.