söndag 10 oktober 2010

Va i hel...?!

När jag jobbade som journalistiklärare startade jag, vis av första årets erfarenhet, varje ny klass med att gå igenom pekoral. Unga skrivlystna människor skapar gärna i lysten författarglädje patetiska litterära magplask och det kändes tryggast att uppenbara ordets innebörd direkt. Det underlättade undervisningen och, tror jag, kvävde en del pinsamheter i linda.
Varje år var det lite av ett projekt att hitta exempel i aktuella medier.
I år sörjer jag att jag inte undervisar när DN och Sara Trus i samarbete presenterar en surrealistisk mardröm om "vindsvåningar som livsstil". Jag trodde på fullt allvar ett tag att det var ironi och att DN hade någon form av projekt att "ruska om läsaren", men det verkar inte bättre än att det är på fullt allvar. Kolla här! Det är blod överallt! Hahahahaha!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vindsvånings-artikeln är en instant classic - den har till och med fått en egen fansite på Facebook:

http://www.facebook.com/home.php?#!/pages/Eric-Ninas-vindsvaning/165419416804470

Beatrix Vnunk sa...

Hahaha. En seger för Sara - ett nederlag för DN. Misstänker jag.

Johan sa...

"...Genom en stor klarglasruta exponeras det vackra badrummet när det är ledigt. När dörren reglas ändras glaset till frostat."

Här hade faktiskt Sara Trus fel. Det visade sig vid kontroll att det var hennes egen upphetsade/ansträngda andhämtning som "frostade glaset" när hon själv var där (vilket hon var tämligen ofta under reportaget antar jag). Ingen modern utrustning alltså.

Beatrix Vnunk sa...

Johan: Hahahahahaha!
Det finns fler på det spåret:
http://www.svenskbladet.se/stockholm/index.php?alias=ogenomtankt_dn_publikation_bakom_tidig_vinterkraksjuka.html

Alex sa...

Hahaha! Jag förknippar ordet pekoral med GUC och dig så du lyckades pränta in det där i oss.