onsdag 29 oktober 2008

medelklassens (o)diskreta (icke-)charm

vi diskuterade klasstillhörighet häromkvällen. Medelklassen är ju sedan någon generation tillbaka lite svårdefinierade bland annat beroende på att i princip alla har en högskoleutbildning i dag (sanning med modifikation).
Efter lite dividerande lyckades vi enas om att medelklassen är de som dricker champagne hela tiden. De där som alltid berättar att de gör det. Typ loggar in på msn med "champagnekurs ikväll" eller "slappar med ett glas skumpa efter jobbet". För att visa att det är en naturlig del av vardagen.
Vidare är medelklassen de som "reser" (jag tror att semestrar är det korrekta ordvalet). De där som obligatoriskt åker två - tre veckor till thailand på vintern och spenderar sommaren i kroatien eller grekland. En weekend i barcelona på våren och en i new york på hösten. Och passar på att resa mycket innan barnen fyller två och åker gratis.
Medelklassen är även storkonsumenter av ny teknik; platt-tv, iphone och världens snyggaste mixer.
Jag har på känn att listan kan göras rätt lång. Jag misstänker att medelklassen är de som köper dyra märkeskläder åt barn...ja, fyll i själv.
Det sammanfattande är väl att medelklassen helt enkelt gör sådant som de lärt sig ska gälla för fint. För nu har de råd och ser inte att "alla andra" också har det. Två veckor på 5-stjärnigt i thailand får dem liksom att känna sig som den rika grannen de hade som barn.
Så har det nog alltid varit med medelklassen skulle jag tro.
Men det svindlar när man tänker på hur stor den är.
Och vad den kommer att göra med miljön.
Med fasa rapporterar våra medier om hur de riktigt rika skräpar ned luftrummet med privat-jets. Men hey, hur många är de?
Det måste ju vara den hårdkonsumerande medelklassen som kommer sänka den här planeten. Eftersom de faktiskt verkar tycka att de* har rätt till det.
Det känns oöverskådligt.

*jag velar uppriktigt över om jag ska skriva de eller vi. Min klasstillhörighet är ett mysterium.

Inga kommentarer: