söndag 12 oktober 2008

se upp för uselt hantverk

sitter med stigande genans och tittar på "se upp för dårarna". Mellan fingrarna.
Jag ser nästan aldrig svensk film. Eftersom svensk film helt enkelt är usel*.
Men aldrig i min vildaste fantasi kunde jag föreställa mig något så illa som detta. Vaihelvete? Uselt manus, urusla skådisar och såpaintrig. Att snoriga bergström håller sig bakom kameran har inte hjälpt ett jota.
Det måste ju finnas folk med talang i sverige. Någon ung människa som vet något? Kan vi ordna en dokusåpa? "Regissör - en talangjakt".

Nilspetter sa en gång att det inte görs några mästerverk inom svensk film helt enkelt eftersom det inte finns någon ambition att göra mästerverk.
Det stämmer.
Men man kunde ju önska att någon i alla fall hade ambition nog att skriva begriplig dialog.


*jag vill gärna poängtera patrik 1,5 som ett glädjande undantag just nu

Inga kommentarer: