tisdag 15 december 2009

En ytterst missnöjd kund

Min mans krog har ett enastående julbord. Ok, det låter partiskt men ni får ta mig på orden den här gången. Köket är fantastiskt. Och läget kan inte vara bättre med panoramavy över Mälaren.

Förra veckan gick den unge, mycket korrekte, restaurangchefen fram till 4 julbordsdamer och frågade rutinmässigt om allt var till belåtenhet.
- Det måste jag säga, meddelade den tillfrågade, att det här är det sämsta julbord jag ätit. Jag är o-t-r-o-l-i-g-t missnöjd.
Restaurangchefen blev aningen perplex eftersom han är van vid stående ovationer.
- Jahaja, det var ju tråkigt. Var det något speciellt du är missnöjd med?
- Allt var dåligt, allt. Jag är fruktansvärt missnöjd.
- Det var ju tråkigt. Var brukar du äta julbord?
- Här. Jag har ätit julbord här i nio år och jag har varit missnöjd varenda gång. I år var det inte lika dåligt som de andra åren men jag är ändå missnöjd.
Nu visste inte restaurangchefen riktig vad han skulle svara, men frågade om han på något sätt kunde underlätta pinan. Kanske genom att dra tio procent på notan?
- Ja, det vore fint svarade kvinnan. Men jag är ändå missnöjd. Jag är så missnöjd så det knyter sig i magen. Jag får knappt i mig mitt andra glas vin.

Det var en missnöjd kvinna. Sanna mina ord.

12 kommentarer:

Liza sa...

Ja verkligen! :( Och varför i alla sina dagar återkommer hon om hon nu tycker är det är så förskräckligt?
Säg, om man förstod sig på folk...

Beatrix Vnunk sa...

Liza: krogenlivet är alltid upphov till förundran. Jag jobbade alltid lite extra på krogen förr. Ibland har jag funderat på att samla ihop till en essä-samling. Problemet är att de roligare historierna inte alltid tål dagsljus ens lagligen...
Och vissa kan nog vara lite farliga för hälsan. För ett år sen dog en person - det dödsfallet har fört med sig att en hel del stories blir lättare att dra. Man kanske skulle...?

Kim M sa...

Låter som mina stackars lovers (på den tiden jag hade såna); mycket missnöjda men ändå kom de tillbaka för att få mer.

Hexa sa...

Damerna drar från krog till krog i juletider.Upprepar det väl inövade dramat.Ett lönande system. Tips?

Johan sa...

...ash! restaurangchefen förstod ju inte att damen pratade om sitt sällskap hon var med. Inte maten.

retrostuff sa...

Ähhum, varför 9 år i rad tro? Har de alltid fått avdrag på notan, i så fall kanske damen har gjort sport av det hela?
Annars kan jag meddela att min far (före detta krögare) gav nämnda krog typ MVG+. Likaså min syster med glatt arbetsgäng.

Fråga: Ska vi samla ihop oss för en gemensam krogbok? Tänk de som hade ... i hissen, tänk hon som skulle ta upp garderobsbrickan ur B-H:n och hängde fram båda två, tänk på ... #smile#

It´s all about me sa...

Ärligt? Haha! Måste vara en otroligt masochistisk kvinna må jag säga, som fortsätter på samma julbord år efter år. Eller så hade hon bara slagit vad med sin kavajer att denne skulle bjuda på maten om hon vågade uppföra sig på sådant sätt?

Ps. Är otroligt nyfiken på din killes (mans? Snubbes? Sambos? eeh...) restaurang!!

Anna-Karin sa...

haha Ska hon vara missnöjd så ska hon vara det med råge. Av någon anledning tror jag inte hon är lika mycket nöjd när hon väl bestämmer sig för att vara nöjd. Men man vet ju aldrig.

Mims sa...

Min teori är att en liten klick människor enbart är nöjda om dom får klaga. Så hon kanske helt enkelt tycker krogen suger för att allt är bra?

Rasande Rose sa...

Jag undrar om en sådan missnöjd människa är nöjd med något i livet? Jag betvivlar det starkt!

Beatrix Vnunk sa...

Johan: Touché!
Kim: Oj!? Låter som ett ämne för ett eget inlägg:D
Retro: Noterat och framfört!
IAAM: Den är väl värd ett besök. Jag kan rekommendera söndagsbrunchen på vårvintern i kombination med långfärdsåkning. Annars är á la carten på sommaren alldeles extra.

Alla: Helt klart vissas livsluft att klaga. Oftast är det ju mer irriterande, den här gången humor på hög nivå.

Anonym sa...

jag kan bidra med kapitlet när en snickare som skulle på julbord sa att jag kunde behålla tusenlappen om han fick följa med mig hem på te efter stängning.

OBS! Han var söt,rufsig, försenad, kom nykter och min mamma dök upp bakom honom.

Har aldrig sett en så generad snickare viftandes med en tusing som sakta sänktes när jag sa att han fick be om lov till min mor och pekade bakom honom.

Tusan vilken tajming.

Eller kan vi ju skriva om alla som gjorde kroppsövningar i parkeringsrutan utanför. Med eller utan bil.
/dear