söndag 13 december 2009

Kläder. Amma. Shoppa.

Jag gillar inte att shoppa kläder. Alls. Majoriteten av mina inköp görs när jag är ledig och fått ett par glas vin till lunch då kan jag möjligen stå ut. Jag vill gärna skyla mig med något snyggt, men där stoppar mitt intresse så att säga. Jag vill inte lägga tid och energi på kläder. Jag avskyr att prata om dem och när någon detaljerat börjar beskriva något de har haft på sig är jag förlorad redan efter "och så är det en bård av sammet...". Jag kan liksom aldrig visualisera.

På något sätt är det hela liksom skrattretande. Om man vore en marsian som begapade spektaklet skulle man ju inte fatta någonting när folk sliter och drar och håller in magar, höfter och lår - krumbuktar sig framför speglar och menar sig kunna ha något heeeeela livet ut.
Hittills har jag tyckt att det ser roligast ut när folk "provar" väskor. Liksom kollar att väskan klär dem i olika vinklar. Little did I know.
Min klädbrist har blivit alarmerande nu när jag ammar - man måste nämligen ha kläder som tillåter att man lirkar ut brösten på ett diskret sätt. Och man måste ha jättemånga sådana plagg eftersom allt alltid är nedspytt.
I födelsedagspresent av min man fick jag fri lejd drottninggatan ner för att roffa åt mig max antal amningsbara plagg på kort tid innan sonen vaknade.
Och här kan vi snacka om mumsbit för den eventuella övervakaren av provrum. Jag har faktiskt stått i x antal provrum och åbäkat mig framför speglar för att kolla om brösten går att plocka fram.
Hur ser det ut för den oinvigde?

3 kommentarer:

Kim M sa...

Jag hör dig och jag instämmer.
Astråkigt är det.
Tack och lov har jag Stylisten i mitt liv!

Johan sa...

...ha ha. Ser framför mig hur någon rädd person som väntar på sin tur till provhytten på avstånd kikar in genom glipan till din provhytt och ser när du med ett högt "stön" (utav ansträngning och ömhet, men det vet ju inte den personen) lite stressat kastar fram ömsom vänster och höger bröst ur linningen.Eller som personens dotter sa:
"-Vi såg en jättekåt tant prova kläder idag!"

Beatrix Vnunk sa...

Kim: de e skittrist att man är på det här viset, det känns som om man är exkluderad från resten av mänskligheten:(

Johan: Hahahahaha. Precis så tänkte jag.