torsdag 31 december 2009

Enkät - 2009

Här hade jag tänkt ha decenniets händelser, men jag orkar fan inte tänka. Det får bli årets enkät istället.
[Dock är jag säker på att decenniets film är Almodovars Hable con ella. Rätt säker.]

Årets bedrift Jag bestämde mig för att skaffa barn. Blev gravid. Födde barn och offrade min pansarhud. Allt bedrifter jag älskar mig själv för. Jag gjorde det jag var mest rädd för och klarade det. Nu fixar jag allt.

Årets bittra Två jobbrelaterade grejer som gick över rätt fort. Jag har upptäckt att min bitterhet alltid bottnar i att jag själv varit lat och inte tagit tag i saker. Jag botar alltid bitterhet med snabba aktivitetsryck numera. Jag blir, tackgud, mindre bitter ju äldre jag blir.

Årets bästa semester Ingen egentlig semester i år. Å andra sidan inte så mycket jobb heller. Fast jag och Eva hade en fantastisk weekend i Göteborg med Madonna, god mat och fantastiska vänner och släkt! Allt på tre dagar.

Årets bästa film Inglorious Bastards - herregud, vad inspirerad jag blev. Jag vill skriva som Tarantino gör film. Jag vill egentligen göra allt på samma sätt som han gör film.

Årets musik Madonna i Göteborg och, lite otippat, ett gäng barnvisor - fantastiskt att återupptäcka Kåldolmar och Kalsipper!

Årets nytillskott Nimrod. Dårå.

Årets förlust Mitt pansar.

Årets vuxenpoäng Månadsinkomst från försäkringskassan, besök på BVC och barnvagn. Ansvar för någon annans liv.

Årets fysiska förändring 13 kilo upp och ner, den största mage någon skådat och tuttar av kolossalformat. Lös hud på magen. Min naturliga hårfärg.

Årets nya kändisförälskelser Lady Gaga! Och nygamla: Madonna, Kristina Lugn och Tarantino.

Årets mest gåshudframkallande låt Allan Edwall - Jämtländsk vaggvisa

Årets läsupplevelse Ingen av kolossalformat men "Magical thinking av Augsuten Burroughs fick mig att tro att jag egentligen är en homosexuell man i NY samt att skratta högt. Karin Brunk Holmqvists "Potensgivarna" fick mig att längta efter att bli gammal tant. "Att föda" av Gudrun Abascal lästes med skräckblandad förtjusning och blev min räddare i nöden.

Årets insikt Jag har inte, som jag alltid trott, varit rädd för döden. Det är livet jag varit rädd för.

Årets tv-besatthet Oändlig. Graviditet och amning har skett framför tvn på ett dumdum-vis. Bästa anekdot: hade som ambition att äntligen se Mad Men när jag blev föräldraledig. Varje dag i två veckor gick åt till köksrenovering och när det sista var gjort la jag mig framför tvn laddad med två säsonger, fick värkar och kunde inte röra mig. Vinjetten gick om och om igen medan Olle coachade mig över telefonen på väg från jobbet. Jag har inte vågat återuppta tittandet - rädd att få fantomsmärtor.
Jag har också varit lite besatt förälskad i en tv-krönikör - Anna Thunman Sköld
Alltid kul och läsvärd!

Årets fest Överraskningsfesten för muffinsbagaren. Han blev verkligen överraskad, skakig och lite tårig. Underbara människor. Gamla, unga, vuxna och barn. Magiskt! Okejokej, jag var kanske inte årets festprisse...

Årets citat "I skuggan av värmen? Jag tror att det är en feel-good-film för tjejer"
- Colette van Luik /Albatrossen
Underbart hedrande brist på koll på svensk film. Och jag protesterade inte.

12 kommentarer:

Colette van Luik sa...

Well. Intressant att du öht kommer ihåg så mycket från 2009. Jag kommer knappt ihåg gårdagen. Eller så har jag förträngt. Förträngt hade jag i alla fall gjort att jag sagt det där om I skuggan av värmen. Årets "feelbad-film" står det om den när jag googlar. Nåja. Vem fan bryr sig om svensk film?

Så du tyckte Inglorious Bastards var så bra? Hmm. Det bästa med den, tyckte jag, var att Brad Pitt var ful och pratade fult. Men allt blodsplatter är inte my cup of tea.

Ha en intressant nytt decennium, vännen.
Hörs på andra sidan.

Beatrix Vnunk sa...

Colette: Jag älskar folk med ointresse för svensk film eftersom svensk film provocerar mig i sin uselhet och dåliga ljud. Minnesbriljans: du sa det en skitkall dag i februari när vi fikade på en biograf. Deru!

Inglorious bastards: aa, jag hittar inte ett enda fel i den filmen. Allt känns fräscht och ogjort. Och dialogen...dialogen *tumme-och-pekfinger-möter-kyss-i-en-piruett*

my sa...

Du som sa att du inte kom i håg så mycket...
Kul att ”tantboken” gillades. Ha en fin kväll, och tänk att Nils-Nimrod redan får fira nyår!
Vi hörs nästa år.

It´s all about me sa...

Äh, din ista var väl inte tråkigare än min! Jag vill fylla i din också, haha. Funderade också en 2000-tals-lista, men orkar fan inte heller tänka.

Hable con ella såg jag förövrigt på bio i Norge (Snakke med henne), var sjukt deprimerad den dagen och tog inte in ett skit av filmen. Så fort jag ser del/delar av den nu blir jag lite smådeppit. Typiskt, eftersom jag älskar Almodovars filmer och också har en känsla av att den här kan ha varit hans bästa.

Gott nytt år!

Ps. Har sparat Inglorious Basterds till semestern, looking forward.

Liza sa...

Inget dumt år med andra ord! :)
Jag skulle aldrig få till en vettig lista. Inte ens om jag skulle få mata in "allt" som hänt under året i ett program som skulle ordna all info så att det skulle se vettigt ut. Men det är kul att någon kan hantera den ädla konsten i alla fall!
Mycket lycka och hälsa till dig och din alldeles egna famlij, inför kommande 2010 och därpå följande år! :)
Vi återkommer!

egoistiska egon sa...

Håller med om I.B, det är så COOLT med filmer/böcker/tv/kultur som gör en sådär kreativ.

Ser fram emot att läsa Magical Thinking, inte påbörjat ngn av de jag köpte med mig från NYC. Ångrar dock att jag bara köpte 2 och inte alla 3 eller 4 som fanns där. De finns verkligen inte i Europa? Helt stört.

Beatrix Vnunk sa...

IAAM: ja, men vad tråkigt med Hable..., dessutom är den ju i sig deppig. Men olidligt vacker. För mig står det mellan den, Allt om min mamma eller Kärlekens matadorer. Kan aldrig bestämma mig.
Lyllo - både semester och film!

Liza: med tanke på ditt högpresterande år tycker jag verkligen att en lista vore på sin plats. Basta.

Egon: Eftersom du kommer att komma till NY före mig så föreslår jag att du köper resten. Jag vill läsa "Dry" snarast möjligt.

WispyBlue sa...

Gott nytt år skriver jag bara =)
Denna gången snor jag nog inte listan. Då den tvingar mig att minnas ett hemskt år, vilket går emot min glömskhet och enastående förmåga att förtränga.. om dom två inte hänger ihop dvs.
2010 kommer bli awesome!! hoppas vi =D

Pussa Nimrod från mig plz =3

Sophie Sölveborn sa...

Ja, sicket år...
*stolt moster med fjupp-min*

egoistiska egon sa...

Men jag köpte ju Dry! Magical Thinking och Dry fick jag med mig hem. Så den finns att låna när som siddu :)

egoistiska egon sa...

Förresten: Vi hann aldrig se filmen innan Nisse-Nim kom, det måste vi göra ngn kväll!

Beatrix Vnunk sa...

Egon: detta gläder mig mer än du kan tro! ...och filmen finns kvar:)