söndag 12 september 2010

Elfte september

- Det är som när man fick veta att Palme blev skjuten - alla minns vad man gjorde när man fick reda på det, sa jag högtidligt igår och syftade till 11/9.
Själv satt jag på bussen på väg hem. Bodde i hus på landet då. Anna-Maria ringde och refererade radiosändningen.
- Ingen jävla aning, proklamerade min man och punkterade min idé.

En väninna gifte sig den 11 september 2007 och menade att det var schysst att göra något positivt av dagen.

Jag spenderade med brunch med min gravida "lillasyster" - om man kan gradera grossess så är hon "mycket gravid" och det kan bli tal om "gravidast". Det var strålande att träffa henne och brunchen på Mornington var riktigt bra. Och jag fick ett glas vin.
Sen vankades kräftskiva med hummer och havskräftor med goda vänner. Och jag fick ett glas vin. Jag är också böjd att tycka att man bör göra något bra av dagen.

Min son använde 11/9 till att börja krypa. Krypet kryper. 4 steg. Eller knän.
En dag att minnas.

7 kommentarer:

my sa...

Nämen, åh, så kul med kryperiet! Det är nu alla saker åker upp en nivå :).

För övrigt, minns att jag målade, målade och målade i min nya lägenhet. Inte förrän jag skulle hämta barnen på fritids fick jag reda på vad som hänt i USA. Fick en sur kommentar av en annan avhämtningspappa - du är verkligen den enda i universum som inte vet.

It´s all about me sa...

Jag kan inte fatta hur fort dessa år har gått... Det känns som igår. Skrev också ett inlägg om detta igår. Jag tycker dock att det är skönt att jag minns det så väl eftersom mitt minne typ är helt kasst. Ibland undrar jag om jag har fel på min hjärna eftersom folk minns hur vi har gjort det och det, vad vi sa, var vi var. Och jag minns inte den dagen whatsoever. Anyways - härligt med lite positiva minnen från den 11:e sept också.

Frau Anna sa...

11 september 2001.

Sitter på TV4 och planerar hallåkvällen. Märker plötsligt hur alla samlas runt tv-apparaterna. En fruktansvärd olycka har skett. Tror vi. Sen kommer flygplan 2. Det visar sig att hallå-Sofias bror är pilot för just American Airlines. Panik. Sen lugn eftersom han bytt schema och fått ledigt den dan.

Mitt i allt kaos supertaggat nyhetsläge och att sitta på en tv-station är bästa källan för information. För det alla vill ha är mer info, hela tiden.

11 september 2003.

Har dagen innan suttit på tv4.se för att chatta med Anna Lindh. Får veta att hon blivit knivskuren i armen under ett besök på NK. Men att hon ska komma senare. Vi skjuter fram chatten. Den blir sedan inställd, men fram till 20 på kvällen har vi annonserat på förstasidan att hon ska komma.

På morgonen den 11 september får vi veta att hon avlidit.

11 september 2003

Jobbar på desken på tv4.se. Skarpt läge efter mordet på Anna Lindh.

En man går då bärsärk på ett dagis i Arvika. Knivhugger en 5-åring till döds.

Alla är chockade. Extremt tung dag att jobba.

11 sep är inte min favvodag. Borde också skaffa roligare minnen.

Rasande Rose sa...

Jag tänkte precis skriva ett liknande inlägg..hehe..
Jag minns också vad jag gjorde. Min bror var arbetslös och bodde hemma, jag var också där. En helt vanlig tråkdag och han låg på soffan och slöbläddrade mellan kanalerna på tv.

Så skriker han plötsligt på mig. "Anna, du måste kommam och kolla på detta. Det är som en dålig actionfilm!"

Då hade första tornet blivit attackerat.

Klockan var nästan exakt 15:00 och vi satt som klistrade framför tvn och följde hela händelsen live och kunde inte tro våra ögon.

När våra föräldrar kom hem på kvällen hade dom ingen aning och möts av två skärrade "barn" i hallen.

Det var helt overkligt! Jag kan inte heller fatta att det är så många år sen. Snart 10 år.
Var i hela världen har dom tagit vägen?

Dock har jag inga bra minnen på den dagen. Får väl skaffa mig ett sådan för och väga upp:)/Rasande Rose

Beatrix Vnunk sa...

Frau och Rose: Aaa. Faktiskt, fina minnen är bra. Man behöver balans.

Kim M sa...

Jag hade just anlänt till mitt förra (eftermiddags-) jobb och tv:n stod på.

Gratulerar ang. krypandet!

Johan sa...

Jag satt på kinakrog på Mariatorget med en killkompis 11 september 2001. I gången mot kassan stod en polis och väntade på sin hämtmat. En tv stod på och visade ett utav tvillingtornen brinnande. Vi stirrade. inget ljud på just då. CNN sände ju över världen. -Vad händer pratade vi med polisen. -Vet inte, men vi är flera som är extrainkallade att vakta amerikanska ambassaden! ,svarade han. Fast i ärlighetens namn vart jag mer nyfiken på det som serverades på dendäringa kräftisen du var på. inga "insjökräftor" där inte. Som västkustborna nedlåtande säjer om våra kräftor. "kräftor" kallar dom det vi kallar havskräftor. Tur de kan ta några pluspoäng från sverigen framstjärt. Fast vad e vi då?...öh...urk!