fredag 21 december 2007

god jul

jag bryr mig inte så mycket om julen. Om jag tänker något om den så är det att den är tragisk eller möjligen äcklig. Jag mår dåligt över mängden mat och förfäras över julklappar. Alltnog; jag vill inte beröva dem som älskar julen deras lycka och lämnar detta därhän.
Däremot vill jag skänka en julklapp i år. Det var många år sedan jag köpte en julklapp. Kanske fyra eller fem tror jag. Och de senaste åren har människor i min närhet haffat läget och slutat köpa julklappar till mig. Frid.
Men det finns ett par-sju fina människor jag skulle vilja förära med en julklapp. Jag skulle mycket väl kunnat köpa något symboliskt för en princip-hundring till albatrossen, egon, my, sophie, cicci och annicorna. Eftersom de är fantastiska vänner.

I stället för massageolja, hantel, katthalsband, bok, champagnechoklad, tryffel och karta har jag satt in 700 kr till kvinnor i irak.

Situationen för kvinnorna i irak är helt ohållbar och framför allt närmar sig alla stödorganisationer gränsen för vad de mäktar med. Ingen intresserar sig för att prioritera kvinnoproblematik i ett land som är drabbat av ALLA problem som existerar. Hopplösheten är en övermäktig fiende. Här kan ni läsa mer.

Fundera lite extra på om ni tänker köpa en kina-producerad batteripryl "bara på kul" till någon. 98 spänn kan göra en oerhörd skillnad.
Eller ingen alls.
God jul alla fina kvinnor i mitt liv!
Fan va pretto.

Inga kommentarer: