måndag 17 december 2007

trickfilm

av oklar anledning färdades jag åter till min barndom under promenad i kylan.
Det var 70-tal och vi var bedårande barn av vår tid. Vi växte upp i ett studentkvarter och våra fattiga föräldrar tvingade oss att yoga och falla i ring. I just det här minnet är jag kanske 7 år, jag, fredde, lina och janne har gjort ett intjack i en container vid "de röda husen". Vi bodde i "de gula". I de röda fanns bara små studentrum där det bodde fullgubbar. Fullgubbarna måste ha varit i 20-25-årsåldern. I containern hade vi hittat porrtidningar som vi fascinerat skickade mellan oss. Det var verkligen ingen uppbygglig syn. Det var spännande och lite otäckt. Alldeles, alldeles overkligt. Och helt otänkbart. Min pinfärska hjärna gick på högvarv för att möblera in detta märkvärdiga i verkligheten. Jag funderade och funderade... och så....!
Det var ju precis som i månbas alpha och liknande på tv. Dessa sitautioner hade ju förklarats för mig.
- Det där, sa jag nonchalant och överlägset, det där, det är trickfilmat.
De övriga andades ut.

Jag känner mig sorgsen när jag tänker på att ordet trickfilm har gått ur tiden. K-märk trickfilm. Det förklarar ju så mycket. Kanske till och med fågeldansen och charterturism.

Inga kommentarer: