onsdag 21 maj 2008

Eli, Eli, lema sabachtani!?

jag tycker det är ett jävla tjat om hur lätt det är att få tag på droger och alltings tillgänglighet.
När jag inte drack gjorde alla sitt yttersta för att försöka förse mig med öl, vin och sprit. Jag kunde ha varit kroniskt full utan att anstränga mig. Nu när jag tillåter mig alkohol igen får jag jobba ihjäl mig. Inte ens farbror staten står på min sida. Jag vet heller inte riktigt varför jag förväntade mig stöd från det hållet!?

I går ägnade jag hela lunchen och eftermiddan åt att tjata och lirka för vin-sällsis. Men nä. Mina vänner envisas med att skaffa barn, jobba, träna och vara allmänt präktiga. Framåt kvällningen övertalades min man till vin. Men vin, menade han, måste intagas i hemmet emedan melodifestivaltider råder. Jag kastade mig till odenplan med fokus på grön skylt. Men nej. Systembolaget odenplan stänger kl 18. Klockan var 18.45 och jag satsade hela slanten på ett kort och sprang (trots att det är mot mina principer) till systembolaget sveavägen. 18.53 tvärnitade jag utanför. Jag vet det exakta klockslaget för att annica hejade på i luren. Men nej. Stänger kl 18. Men va fan!? Bor jag i sveriges huvudstad?
Jag är en skötsam person som kvinnar mig fram mellan a och b och sköter min firma. Kan jag få bli sugen på vin efter klockan 18!? va? va?
Det var riktig minus-stämning hemma i vasastan i går kväll.

Idag vankades en ny dag. För att inte gå det gamla nitton-knepet från gårdagen kastade jag mig förbi systembolaget vasagatan på väg till gymet kl 17.30. Det borde vara räkmacka rätt in i mål. Men nej. Systembolaget vasagatan är stängt för renovering. Inte öppet. Alls.
Vad är det som händer. En systembolagskonspiration? Eli, Eli!?

PS! Situationen räddades i sista sekund när jag kom på att alkissystemet på klarabergsgatan var öppet. Så detta skrivs i sällskap av ett glas desperatljummen rosé och ett brett leende.
PPS! Är det någon annan än jag som noterat att systembolag och apotek ofta kommer i par? Varför är det så?

Inga kommentarer: