onsdag 7 maj 2008

i gränslandet genialiskt/idiotiskt

när min man fyllde 40 fick han av grabbgänget ett gräsligt pöbelkort á la gallerix som spelade musik. Som bekant och pk ska man inte låta sig luras av omslag. Inuti kortet fanns ett löfte om en golfresa till portugal. Det var en flott present tycker jag. Detta är snart tre år sen. Ibland (när jag längtar efter lugn, ro och ensamrätt till fjärrkontrollen) frågar jag lite om den där resan han fick. Nä, asså, det visar sig att "det är svårt att få ihop alla", "det är inte säsong" och så vidare. Bara en månad efter min mans 40årsdag fyllde en annan i gänget år. Vad ska du ge honom, frågade jag.
- Han ska få en weekend i new york, svarade olle stiligt.
Oj, det var fint sa jag. Under dessa, snart, tre år har så vitt jag vet inte någon new york-weekend ägt rum.
Nä, säger olle, han vill hellre åka till florida. Eller: nu är det mycket att göra.
I söndags satte hela gänget i väg till spanien för att fira en snubbe som fyller 50. Vad han fick?
- en resa till filippinerna.
Jag har skäl att misstänka att den aldrig blir av.
I någon mån är detta upplägg genialt. Jag menar, det är ju asflott att bjuda i väg resor så där till höger och vänster och väldans enkelt när man vet att de aldrig kommer nyttjas. Som en kosmisk överenskommelse. Man glider in på festen och verkar vara den rikaste, mest generösa vännen ever. Och mottagaren får avundsjuka blickar.
- åh, vilka snälla vänner. Vad kul.

Så nu har jag tänkt att jag och mina vänner också ska börja bli lite givmildare. Inom kort står colettes och michaneks födelsedagar att vänta. Jag tänkte inte knussla. Jag ger dem ledigt hela december och skickar dem till min favoritplats på jorden. Benny får en jordenrunt resa med kost och logi betald i efterskottspresent på 27-årsdagen. Slänger med en flygvärdinna på köpet. Egon reser så mycket ändå så hon får tre veckors semester i hemmet med en fet inredningscheck i morgon. Och varför stanna vid människor man mött!?
Göran får en vecka i nobelsviten på grand i den kungliga huvudstaden. Och middagar på verandan. Rasande rose skickas på valfri 2veckors charter i sommar.
Vad får jag?

Inga kommentarer: