tisdag 24 juni 2008

postskräck

jag är fruktansvärt rädd för posten. Det har inte alltid varit så. Jag skulle tro att det började i mild form någongång i samband med det första hushållet för att eskalera i takt med mängd ansvar och nycklar (många nycklar - många åtaganden). Så länge fönsterkuverten drygades ut med vykort, fantomen och ordfront gick det bra. Men vid 30 var det fullt utvecklat. Jag hade helt gått in i ett system som baserades på att posten fick ligga till sig lite vid dörren tills det blev praktiskt ohållbart eller gäster vankades. Då lyftes högen upp, räkningar skiljdes från annat och placerades under någonting. För att öppnas en bra dag. Svårt att definiera "en bra dag". Det kan vara lite vad som helst.
Det handlar om att inte förstöra ett glatt humör, inte förstärka ett dåligt.
Inte pajja helgen, inte elda på måndagsångest.
Jag tror en bra dag typ infaller på en tisdag strax efter lön och man har nyss tränat.
Något i den stilen.
Dock vill jag påpeka att ibland kan strafföppning ske som ett slags terapi när man varit riktigt dum.
Tekniken fulländades när jag blev sambo. Nu får istället min man plocka upp posten. Jag går faktiskt inte ens i närheten av brevinkastet. Om jag har ett ärende åt det hållet väljer jag att ignorera. Framåt kvällen får jag min beskärda del av högen av min man. Och allt läggs osorterat i en låda. Det har nämligen visat sig att all post är otäck. Även den som inte direkt kostar pengar eller om farbror staten står som avsändare. Jag är numera varse all posts ondska. Så fort man öppnar ett kuvert tvingas man fatta beslut, ta ställning och förstå. Post för aldrig något gott med sig. Och i den mån den gör det väger det inte upp.

Så folk, lyss upp, ni, vi, du och jag kan tillsammans hjälpa oss posträdda. Skicka vykort för fanken! För ett par veckor sen fick jag vykort från kentson (också posträdd) och egon (post-terapeut) och det känns redan lite mer frestande att kasta ett getöga åt ångesthålet i hallen. Jag tror att ett vykort i veckan skulle kunna göra mig till en salivstinn pavlovsk hund.
Stöd posträddas förbund. Gör det i dag!


//getöga, förresten!? Vad är det för ord?

Inga kommentarer: