torsdag 12 juni 2008

udda inlägg i jämställdhetsdebatten - och kylie

jag har begåvats med en nästan provocerande god fysisk hälsa. Och tar därför inte alls hand om mig som jag borde. Eftersom jag är utbildad kroppsterapeut har jag sedan en tid tillbaka vetat vad klockan är slagen. Var den är slagen. Och hur jävla illa den är slagen.
I går transporterade jag min usla rygg till massören. Domen var hård: slut på det roliga. Börja träna vettigt.
Jag är nämligen av principen att träning alltid ska vara kul. Jag irriterar mig på alla som "måste gå till gymet" med en suck och "känner sig duktiga" när de tränat. Man ska träna för att det är kul. Allt annat skapar stress. Nå. Detta innebär att jag i praktiken bara sysslar med avancerade danspass. Nada mas. Och jag tycker aldrig att "jag varit duktig" när jag tränat. Jag är bara glad.
Nu har det straffat sig och lutheranerna har vunnit med 10-0. De här gamla knäna pallar inte höga hopp och explosiva utfall längre.
Nu måste jag ägna mig åt SS(S)-träning (skitnyttigt, skitenkelt, skittråkigt).
Sura som ättika masade jag och ryggen oss ett muskel-pass ("Funktionell styrketräning med varierade övningar för hela kroppen. Vi använder oss av kroppstyngd, bräda, vikter och gummiband för att göra träningen utmanande."
- spy) i morse.
Det var exakt så pisstrist och nyttigt som jag befarat. Bara musiken (rixfm i marschtakt) drev mig till vansinne.
För att tillfredsställa hjärnan började jag analysera omgivningen; pekka heino (som brukar stå snett framför mig)lös med sin frånvaro. Det gjorde även de heterosexuella männen. Då plötsligt inser jag: jag befinner mig i en sal befolkad av blott och endast kvinnor. I alla åldrar från alla samhällsklasser. De går till sina duktig klasser och stärker bål, bäcken, inre muskulatur och vardagsmuskler. De kommer att kunna föda barn, bära barn, orka lyfta sitt skelett, slippa rullator och kunna krafta iväg till hälsokostbutiken. I tron att de gör det för sitt eget välmående och en skön ålderdom.
De är grundlurade.
För vad gör männen? Jo de sysslar med skitträning typ lyfta kopiösa mängder vikt i gymet, de sliter ut ledband och muskelfästen på body pump eller sitter hemma och hinkar i sig alkohol och blir feta.
Och de kan de ju gott göra. Lilla hjärtat är ju och tränar statiskt. Det är ju rent för djävligt. Till sist kommer det att visa sig att kvinnor tränat för att kunna assistera kollit där hemma som tränat fel eller inte alls.
Nä, jag väljer fortsättningsvis att ignorera detta studiebesök i ordentlighetens utposter.
- i jämställdhetens namn tänker jag fortsätta hänga på dansklasser. Olle kan gott köra pilates.


ps! som kompensation fick jag och eva gå på kyliex! Det innehöll precis så mycket disco, bögar, schysst musik, färg och form som ett bra aerobic-pass bör ha! Betyg fem eva-saror

Inga kommentarer: