tisdag 22 juni 2010

007?

Det sägs mig att det är krångligt för människor att få en ny identitet. För vissa hart när omöjligt misshandlande män eller mc-maffia till trots. För Daniel Westling tog det, enligt uppgift, åtta år. Men nu är det storstilat genomfört. I lördags avsade han sig sitt efternamn (jag är osäker på om han heter "Prinsen" eller kort och gott "Daniel") och fick ett nytt personnummer. Tydligen får han inget eget apanage och kan därmed inte kallas statligt försörjd så man får hoppas att han har råd med hyran på Haga.
Det där med personnumret tycker jag nog är mest spännande. Varför har de egna speciella personnummer, kungligheterna? Hur funkar det liksom? Är det något ballt i stil med 666, eller innehåller det helt enkelt bara ovanligt många nollor? Kanske är det bara kortare än andra personnummer för att det ska vara lättare att komma ihåg; 55?
Efternamn behövs inte men personnummer måste de tydligen ha. Kanske är det en försäkringskassemässig detalj? Min själ skulle må bättre av att tro att Daniel och Victoria måste ha med försäkringskassan att göra.
Fem-etta!

10 kommentarer:

Johan sa...

..Daniel har väl just 55 som du skrev, då han verkligen är en "fem femma".

Kim M sa...

Oj, det där hade jag ingen aning om. Tänk vad jag lär mig här på din rojalistiska blogg. ;-)

egoistiska egon sa...

haha, äresant?

Marcus sa...

När jag arbetade på skatteverket gissade jag mig till kungens personnummer. Visste datumet men gissade 4 sista baserat på att jag visste det var konstlat.

Inte särskilt popular blev jag hos mina handläggare när det dök upp inkomstuppgifter om "Humbertus etc etc etc Bernadotte"

Beatrix Vnunk sa...

Mackan: Älskar dig!

li.te sa...

Det borde vara var människas rätt att välja ett eget personnummer. Kombinationen i ett av mina barns fyra sista (av staten valda) siffror är i princip omöjligt att minnas.
Man skulle ändå valt att födas kungligt!

Marcus sa...

Vad skulle hända om jag publicerade kungens personnummer? Skulle han bli tvungen att byta då, eller skulle var och varannan svensk kunna hyra bil i hans namn?

Kunde vara ett intressant experiment oavsett...

Rasande Rose sa...

Egna personnummer??? Kära nån då. Nu blev jag matt i själen.

Men 666 hade väl varit ball?! Haha. Eller 0000 kanske.

Men enbart Daniel får man väl inte kalla han. Det va väl ers hövlighet prinkorv daniel?

Nä, usch, jag är bara så negativ runt det här med kungahuset. Innan var jag likgiltig men nu har jag blivit helt anti.

Jag träffade en idag som berättade att hon följt bröllopet och gråtit hela dan, klätt upp sig och barnet på eftermiddan och "firat" typ.

Men lägg av, liksom , typ, hallåååååå!

Inte nog med att hon faktiskt gjort det, hon erkänner det också!

[lägger mej raklång på marken och hoppas jag sugs upp av moderjord]

Beatrix Vnunk sa...

Li.te: jag kan min unges personnummer *mallig*. Men det stoppar nog på en.

Marcus: jag kan få veta...? Schysse?

Rose: Hahahaha. Älskar när du går loss så där:D

Marcus sa...

Beatrix: Inga problem. Min lojalitet mot Skatteverket försvann i slutet av 2004, a.k.a den gång jag senast fick en lön. Jag outar CG alla dar i veckan....