lördag 26 juni 2010

Sommar

Jag tror inte att jag känner någon som inte har sitt sommarpratarprogram rätt klart för sig. Spelar ingen roll om man pratar med en försäljare i försäkringsbranschen eller en journalist - de vet. Det här ska jag berätta när jag sommarpratar. Och så ska jag spela de här låtarna.
Rätt många fester, fikningar och promenader i mitt liv har ägnats åt hypotetiska sommarprat.

I går firade jag midsommar med en kvinna som faktiskt skulle sommarprata. Det är sällan jag rakt av vill byta liv, men just hennes just den dryga timmen...

Vad skulle ni prata om? Vilken musik blir det?

//Avis.

12 kommentarer:

Anna-Karin sa...

Bara så du vet så klassar jag det som väldigt svenskt att vilja sommarprata.

Benny bling bling sa...

Är nog för oradiolyssnad för att funderat kring ev ämne som sommarpratare. Men vid första tanke känns det som om ditt nyskrivna inlägg om tvåsamhet kan vara ett delmoment. De andra vore nog behovet av att palla äpplen. Musikmässigt är det oklart men att en nedsupen och nyskjuten Pete skulle bränna av en risigt framförd "Fuck Forever" med Babyshambles I bakgrunden är det bankgaranti på.

Beatrix Vnunk sa...

Kaaja: din kommentar får mig att spontant undra: hur ser det ut i andra länder? Är sommarprat en grej där?? Norge? Finland? Vet du?

Blingen: skulle älska ditt sommarprat, det vet jag. Vem har, förresten, skrämt upp dig en midsommardag!?
Varför ligger du inte å kräks?

Anna-Karin sa...

hmm.. Jag vet faktist inte riktigt. Tycker mig inte ha hört nått sommarprat eller prat om sommarprat någon annastans än i sverige. Så, jag klassar det som svenskt. Men jag kanske har heelt fel. Resten av finlands befolkning kanske har väntat på det finska sommarpratet hela året. Jag ska fråga runt när jag åker hem. Norge har jag ingen aning om heller. //totalt ovetande egentligen

Benny bling bling sa...

Jag sitter på en klippa I skärgården. Vid min sida har jag Carlsberg, en bok och min iPhone. Kan således inte klaga på mitt tillstånd. Med tanke på att Hon vek av till staden för jobb mellan 8-17 gör att jag dessutom är helt själv. Fantalastiskt!

Beatrix Vnunk sa...

Kaaja: du är ju, helt mot din vilja, något intressant på spåren! Hahahaha.

Bling-bling: Ojoj. Avis-avis.

Rasande Rose sa...

För att kunna sommarprata behöver man väl ha upplevt något?

Eller hmm.. jag skulle nog vilja prata om hur min bipolära sjukdom fått mig att öppna ögonen på andra saker i livet. Dessutom hur det psykiska illa-måendet ännu idag 2010 är något man knappt vill prata om och erkänna. Med risk för att det skulle bli ett riktigt tråkigt program kanske...

Mellan skulle jag spela glad musik. Hahahaha!!

Anna-Karin sa...

haha! Ja, jag ska alltså åka hem till finland för att prata sommarprat. Jag som hade förväntat mig bastu, öl och fink korv. Tänk att det aldrig blir som man tänkt sig. Festligt, jag ser mig själv där i bastun, naken med öl och korv i händerna medan jag i fullt egnagemang frågar dem vad de skulle prata om och vilka låtar de skulle spela. Kan vara en kultturkrock eller en självklarhet. //oklart om jag febryrar nu

Beatrix Vnunk sa...

Rose: jag är ytterst intresserad. Tråkigt - knappast!

Kaaja: Yepp. Se det som ett jobb. Min fråga är: kommer vi att hinna ses innan du drar?
Mina dagar är fullspäckade den här veckan ut, sen lättar det...

Anna-Karin sa...

Veckan efteråt passar fint. Jag åker den 9:e och är hemma en eller två veckor. I slutet på den här veckan ska jag kanske en sväng till helsingfors. Så nästa vecka passar antagligen bättre för mig också.

Marcus sa...

Oj. Trixig fråga. Men jag antar att ett och annat personligt misslyckande skulle ventileras. Bara tanken av att få klaga med hela Sverige som publik ger mig rysningar. Vilken moralhöjare :)

Ett annat givet ämne är att prata om det sjuka sätt jag och mina kompisar alltid haft mot gentemot varandra. Mängder av skratt, satir och låtsas-ondning trots att vi i grunden är ganska hjärtliga. Det skulle nog bekräfta eller omkullkasta min teori om att vi är one of a kind.

Inget sommarprogram är heller komplett utan en nypa döds-ångest. Nu när jag tänker igenom mina ämnesval är det nog lika bra att min radioröst aldrig gör premiär.

Gällande musik skulle det definitivt bli en del Johnny Cash och Bruce Springsteen. Krångligt val. Man vill ju spela lite speciell och personlig musik, men samtidigt vill man inte att lyssnarna ska kasta radion i väggen och somna om i hängmattan.

Johan sa...

...en gång för ett par år sedan skulle en manlig professor i barnphsykologi prata. Vad intressant tänkte jag. När han väl började prata hade han en otroligt jobbig monoton röst i samma tonläge hela tiden så man ville slå fass-boken i hövve på honom. När musiken spelades var det bara tunga, trista klassiska verk. Så min erfarenhet är att vemsomhelst kan vara bra sommarpratare. Bara du kan berätta. Även få vanliga alldagliga saker berättade på ett intressant/kul sätt. Som du. hoppas dendäringa gubben är död nu så han inte återkommer.