onsdag 16 juni 2010

Så här gammal är jag

Min fina mamma fyller 66 idag. Jag vet inte riktigt hur gammalt det är. Ålder blir allt mer relativt ju äldre man blir, men ungefär så här gammal är jag - jag är så gammal så att jag:
  • kan relatera till televerket
  • kan relatera till färgen televerksorange
  • minns när det bara fanns public service och det var apatrist att vara hemma sjuk från skolan en dag
  • har lämnat ett blodprov till en läkare för att få veta om jag var gravid - och fick svar en vecka senare
  • anser att Roger More är den riktiga Bond
  • minns en tid då www. inte betydde någonting alls
  • minns en tid då det gick rykten om vad # på en telefon var till för
  • alltid cyklat utan hjälm
  • min barndom var tämligen genus-icke-specifik
  • när jag var tonåring ville ingen bli fotomodell eller kändis
  • när det gick rykten om någonting obegripligt coolt som kallades MTV - men det var lite oklart exakt vad det var
  • jag minns vem Tom Hjelte var
  • jag har lyssnat på barnprogram på radio
  • haft blandband
  • passat tv-tider
  • filmen G var avgörande för mina yngre tonår och jag var kär i Niels Jensen
  • har varit curare
  • sett Ebba Grön innan Thåström blev Thåström
  • har flirtat, dansat och hånglat till Duran Duran, Samantha Fox och Prince
  • vet att Paula Abdul har haft en karriär före Am Idol
  • har haft axelvaddar
  • hade en "invandrare" i skolan. Alla ville ta reda på allt om denna exotiska figur
  • båtluffat månadsvis i Grekland för att det var billigt
  • minns när det inte fanns några uteliggare
  • minns vad jag gjorde när Palme blev mördad
  • tog sabbatsår efter 9an och jobbade

Hur gammal är du?

9 kommentarer:

Frau Anna sa...

* Gammal nog att minnas Heta linjen... mest för äckliga gubbar men ändå lite spännande att ringa till.

* Ep-linjen.

* Gröna telefonautomater.

* Thåström mellan Ebba Grön och Thåström... aka Imperiet :)

* Pocketkamera med kassettfilm och kubblixt!

* Singlar som var extra häftiga om de var a) i annan färg b) något unikt ristat i innerringen.

* drickabackar (som man samlade lp:s i).

Aaah.

En lustig grej är det här med orkidéer. Hittade min gamla krukväxtbok i familjehemmet. Kan ju glömma att orkidéer var med där...
Nymodigheter!

It´s all about me sa...

Axelvaddar! Hahaha! Jag hatade dem redn då...vem vill se bredare ut?

Förövrigt minnas jag också vad jag gjorde när Palme mördades, och hela stämningen runt den dagen. Jag var rädd. Och arg för att de hade tagit bort nått barnprogram.

Saknar de där blandbanden, aah...
Min första CD jag köpte var förövrigt med Imperiet, jag älskade dem! Älskade även låten "rush" med Paula Abdul när den kom! :)

Och...jag passar fortfarande tv-tider...

:)

Liza sa...

Vad är "blandband"?

Beatrix Vnunk sa...

Anna: minns allt och garvar! Blixtkuber *ler kärleksfullt och saknar*. Men vad är ep-linjen??

IAAM: Visst är du född 80? Det coola är att generation x (typ 65-80) faktiskt minns i stort sett samma saker och sorterar därför in rätt många årgångar. Det är lite coolt. De nya generationerna går i avsevärt kortare spann...

Liza: inspelade kasettband med lite olika låtar i olika genrer - på den tiden var det vanliga att man hade hela LP-skivor så det var lite hot med blandningar:D

Rasande Rose sa...

Vill lägga till några:)
Är så gammal så jag minns

* Att Festis en gång var trekantig.

*Man hade läsk som hette Vira Blåtira

*Hade freestyle som tog kassettband och var tjock som en bok.

*Gick i mjukisbrallor fram till högstadiet och sminkade inte sig för ingen brydde sig om hur man såg uti den utsträckningen som idag.

*Hoppade twist på skolrasten.

*Skolan fortfarande hade "svarta tavlan"

*Faktiskt var med och tittade på när Herrey vann i Schlager EM

Den gamla goda tiden. Hahahaha!

benny bling bling sa...

Jag torde vara lastgammal då jag I princip aldrig kommer ihåg något överhuvudtaget.

Barndom - blankt.
Uppväxt - oklart.
Tonår - kan ha missat.
Student - tror jag.
Högskola - kanske, har alla fall tydligen Betyg.
Livet efter plugget - suddigt. tror jag Drack en del.

A Versatile Girl sa...

hm... jag minns typ allt det där... känns inte bra... du är ju typ.. äldre än mig.

... typ.

Johan sa...

åååh...vad otroligt kul blogginlägg. Vill lägga till att Kaj Kindvall finns kvar med "Tracks" på radio fortfarande. Folk hade könshår på den tiden. Allt känns som väldigt, väldigt länge sen....

Kim M sa...

Tom Hjelte! Vart tog han vägen?