måndag 14 januari 2008

tog mina jävla 20p/per termin i fem år och väntar på ett litet apanage

jag kräver det.
Som svensk medborgare har jag numera min fulla rätt att gå ur svenska kyrkan. Jag har, hittills, inte egentligen funderat något närmare på detta. Det verkar på något vis mest bara rimligt. Man får ju gå i och ur det mesta här världen lite som man vill; bokklubbar och äktenskap.
Jag vill här ägna ett av undantagen lite uppmärksamhet. Kungahuset.
- Varför får man inte som svensk medborgare gå ur kungahuset?!
Jag vill inte vara med. Jag kräver att få gå ur kungahuset.
Jag uppriktigt spyr på mediernas schizofrena inställning till kungabarnens varande. Å ena sidan ska vi minsann veta att "de är som vilka vanliga unga vuxna som helst" å andra sidan "läser prinsessan Madelene 4 poäng per termin och behöver aldrig stå i kö till nattklubbarna kring Stureplan och vilar upp sig i Nice på sommaren". När blev dessa två meningar kompatibla?
Jag har en ung vän som är född samma dag som prinsessan Madelene. Hon måste klippa minst 15 poäng per termin för att kunna utkvittera studielån som i framtiden skall betalas med hjälp av en oerhört osäker arbetsmarknad. Under alla år har hon jobbat parallellt med studierna. Inom åldringsvården och på krogen.
- Betalar vi verkligen apanage till kungafamiljen för att de ska vara vanliga?!
Jag har inget som helst behov av att de ska vara vanliga. Om jag ska vara med och pröjsa deras uppehälle vill jag att de håller käften och går klädda i fotsida sidenkreationer och pälskantade kronor. Och vinkar till folket.
Man borde i så fall också kunna kräva att de var snyggare.
Om de ska hålla på att vara som vanligt folk och ha åsikter så tycker jag att de borde vara folkvalda. Vi kunde få välja på att rösta fram ett vackert kungahus typ markus schenkeberg och katarina hardenborg. Alternativt ett som representerar svenskarna som trevliga, duktiga typer som kan svenska: kanske marie fredriksson och per gessle. Eller garanterat skandalomsusat; linda & fadde.
Jag orkar helt enkelt inte med att betala för en en blivande drottning som på vanligt vis går klädd i jeans, får annorexia och kilar stadigt med en gymägare i truckerkeps. Och samtidigt får gå vilken utbildning hon vill, plugga var hon vill och vara garanterad ett jobb och få åka och vila upp sig efter väl utfört arbete. Och! Vill jag tillägga. Ha mage att klaga över uppmärksamheten från media och att aldrig få vara i fred. Samt ta sig friheten att anse sig icke skyldig att berätta något om sitt privatliv.
Det finns en massa andra människor som vill vara med i kungahuset. De kan väl betala.
- Vart ska jag vända mig för att få skriva ut mig? är det till reinfeldt eller kungen?

Inga kommentarer: