onsdag 26 mars 2008

hemligt möte i uppsala

spenderade dagen i jävla uppsala. Officiellt var jag där å jobbets vägnar. Och för ett tandläkarbesök. I själva verket hade delar av sahlanderska byrån ett hemligt möte på det anrika konditoriet "Ofvandahls". På Ofvandahls har studenterna svullat sedan 1878. Helt obegripligt med tanke på hur skabbigt det har hunnit bli. Och det är fruktansvärt obekväma stolar. Det är alltid proppat med svåra studenter som snikar på silverte i det oändliga och den enda plats som finns kvar är ett stort jävla schabrak till soffa placerad i mitten. Där sitter man som i ett slagskepp till allmän beskådan. Men man gör det.
Man gör det eftersom Ofvandahls har de bästa bakverken i e-stada.
Jag och den andra duponten valde att beställa en mycket fin bakelse som bestod den genialiska kombinationen wienerbröd, vaniljkräm och jordgubbar. Till det fick man te och ramlösa. Det hela avslutades med en studentska som efterrätt eller färdknäpp eller hur man vill se det. För dem som inte vet vad en studentska är kan jag berätta att det är ett litet bakverk som förtjänar stående ovationer. En perfekt njutning. Den består av ett kakskal fyllt av mörk kompakt choklad toppad med illgrön glasyr. Namnet studentska kommer, naturligtvis, av det faktum att den är grön utanpå och svart inuti.
För detta betalade vi sek 120 vilket fick mig att minnas en tipsrad jag hade som barn. Någon i släkten (jag misstänker mormor) hade bestämt att jag skulle ha en egen tipsrad och när jag äntligen vann var jag sex år och fick "över hundra kronor". De första pengar jag tjänat. Med dem fick jag göra vad jag ville. Och det enda jag ville i hela vida världen var att fika på Ofvandahls. För hela slanten.
Herregud, nu pratar vi typ 1975! Hur mycket fika kan man fått för över 100 spänn!?
Men jag kan inte förneka att jag känner en oerhörd ömhet för barnet Anna-Sara, hon är så otroligt lik mig!

Sahlanderska byrån jobbar vidare med fallet med den försvunna självkänslan. Och avslutat fallet med den försvunna koppen och fallet med de försvunna centimetrarna med tillfredsställande resultat. Vi kommer även åta oss ostbågemysteriet.
Over and out

Inga kommentarer: