lördag 29 mars 2008

symbolvärde

ju äldre jag blir desto svårare får jag att begripa hur man ska ställa sig i symbol-frågor. När jag var yngre var jag alltid så stensäker på sådana saker. Jag saknar det.
Är det lönt att diskutera huruvida kvinnor ska få bada top-less på badhus? Är inte problemet bara relaterat till större frågor och skulle lösa sig av sig självt om vi fokuserade på de stora jämställdhetsfrågorna?
Spelar det någon roll att politiker bojkottar os-invigningen när vi ändå lojt står och glor på resten.
Eller fallet "louise", flickan i vetlanda som våldtogs upprepade gånger av sin far. Hon är nu lvu:ad och fadern får behålla vårdnaden. Rent praktiskt har det ingen betydelse eftersom hon är omhändertagen. Han kommer aldrig komma i närheten av henne. Men att fadern får stå som vårdnadshavare är ju, just, symboliskt orimligt.

Jag har, på riktigt, ingen aning om hur jag ska ställa mig till allt detta. Ibland verkar det vara av yttersta vikt för att i nästa sekund kännas som totalt onödigt belastat utrymme. Jag försöker hitta trådbiten som gör att man kan börja nysta upp och se var de riktiga trasslen befinner sig. Klumpen man ska fokusera på för att reda ut problemet. Dess värre syns det mig, till syvende og sidst, alltid ha ett ekonomiskt ursprung. Och eftersom vi alla är horor är det kanske lika bra att ställa sig på barrikaderna och kräva mer publicering av nidbilder. Så länge det inte krockar med handelspolitiken. Så klart.

Inga kommentarer: