onsdag 5 mars 2008

lik

vissa människor är inte lik någon. Andra är lika i parti och minut. Min man är lik tommy nilsson, howard stern, björn borg och liam norberg i ungefär nämnd ordning. Jag är mer lik min morsa än min farsa, men där upphör likheterna. Min morsa får nästan aldrig höra att hon är lik någon och när väl hon är det är hon oftast lik catherine zeta jones eller liz taylor. Jag däremot är lik en uppsjö av människor men aldrig mörka skönheter. Bara blonda fulisar. Surt. Men sant.
Mest är jag tydligen lik sarah jessica parker. Det har varit lite tyst på den fronten, men nu har det börjat tjatas igen. Förr när jag rökte och jobbade som journalist var tjatet rent förbannat. Jag kan stå ut med detta. Det är inte som att jag älskar det, men det är uthärdligt. Vad jag däremot inte har något som helst tålamod med är när folk tycker jag är lik kristin kaspersen. Jag vägrar. Det är fruktansvärt och har tackolov klingat av en smula.
Då och då får jag höra att jag är lik madonna. Det är den enda jag gillar att vara lik. En bög på mykonos tyckte en gång att jag var så "helt otroligt lik madonna" att han engagerade en hel klubb i detta. Jag blev så glad att jag lät meddela min man att sådana komplimanger kan generera ligga. Vilket han, allt sedan dess, utnyttjat skamlöst.
Jag har även rätt ofta liknats vid lena ph och linda haglund. Jag vet inte alls vad jag ska tycka om det. Det känns lite som om jag borde mörka det.
Summerat; jag är lik sara jessica parker, madonna, kristin kaspersen, lena ph och linda haglund. Har dessa någon minsta gemensamma nämnare?

Lik och gift har onekligen kul dubbelbetydelser i svenskan...
Är du lik? Och gift?

Inga kommentarer: