tisdag 18 augusti 2009

15 böcker

Utmanad av Egon:
”Fifteen books you've read that will always stick with you. First fifteen you can recall in no more than 15 minutes.”
Okej. Utan att tänka:
  1. Drömmar om rosor och eld - Eyvind Jonsson
  2. Rötter - Alex Haley
  3. Kallokain - Karin Boye
  4. Borta med vinden - Margaret Mitchell
  5. Krilon trilogin - Eyvind Jonsson (räknas det som tre?)
  6. Mor gifter sig - Moa Martinsson
  7. Böckerna om Narnia - CS Lewis
  8. Stiftelse-trilogin - Isaac Asimovs
  9. Maken - Gun-Britt Sundström
  10. Egalias döttrar - Gerd Brantenberg
  11. Jadekatten - Suzanne Brogger
  12. Gentlemen och Gansters - Klas Östergren
  13. Running with scissors - Augusten Burroughs
  14. Calypso - Ed McBain
  15. Auto da fe - Elias Canetti
Plättlätt. Fixade det på sju. Med reservation för felstavning och min totala förvåning över vissa titlar...
Jag skulle gärna vilja veta vilka 15 ni tänker på!

15 kommentarer:

egoistiska egon sa...

Jag tyckte det var dösvårt. Den enda jag egentligen kom på utan att tänka var Den hemlighetsfulla ön.

egoistiska egon sa...

och påminnelse: LUNCH idag! :)

Beatrix Vnunk sa...

Egon: Hahahaha! Tack för att du respekterar min virrighet! Jag ser fram emot. Mycket.

Nä. Det dök upp fort för mig. Jag skrev 18 titlar non-stop, men sen tog det tvär-stopp. Jag fick stryka Dracula, Till vildingarnas land och en konstig bok som hette "Om Om".

Kim M sa...

Spännande.
Jag har inte läst någon av dem.
Kommer nog med en egen lista så småningom. Som du vet så kan det ta ett tag...

Beatrix Vnunk sa...

Kim: Jag ser alltid fram emot dina listor, det vet du.

Beatrix Vnunk sa...

Kim: Något säger mig att du skulle gilla Augusten Burroughs mycket. Inte bara för att han är bög och skribent, utan för allt. Fantastisk man!

Benny Bling Bling sa...

Har nog inte läst 15 böcker. Men både Berts Dagbok och Berts Bryderier är svårslagna hittar. Släng in ett gäng album med TinTin så har du min best of.

Spontan kommentar: Bomber och granater!

Johan sa...

Ja vad var dethär? Var det inte den gravide som skulle vara lite gorgonzolavirrig? Tydligen inte! Hur fan skall man kunna göra en så fin lista. På den korta tiden. Räknas faktaböcker om allt från Bohuslän till fågelskyddsområden vid Gotska sandön?

Spontan kommentar: Dra mig baklänges på en liten vagn

Beatrix Vnunk sa...

Benny: Jag hade gärna tryckt in lite Fantomen också.
Spontan kommentar: Det är ingen hund - det är en varg.

Johan: Just gorgonzola är tvärförbjudet för mig just nu. Och vad beträffar hjärnan är den nog mer hålostsliknande.

Klart faktaböcker räknas. Även de om andra världskriget.

Spontan kommentar: jag osäkrar min pistol!

Johan sa...

*skrattar*
Då räknar jag även helt fräckt in franska kokböcker.

Spanking kommentar: du skall ha smisk!

Kaisa sa...

15 böcker? varför så många? ;_;
Med mitt minne skulle jag högst komma på tre jag ens läst i mitt liv.
(och jag lovar: jag läser faktiskt böcker!..)
inga av dina dock.

Beatrix Vnunk sa...

Kaisa: Det kanske blir annorlunda för dig när det blir lite färre romaner av karaktär "romantiska vampyrer".
De flesta av de här romanerna (inte alla) har givit mig nya infallsvinklar på livet, kulturen och politiken. Då minns man dem. Jag läser om Drömmar om rosor och eld någon gång då och då. Där står nästan allt man behöver veta och förstå.
Jag är rätt säker på att du kommer att ha skrapat ihop 15 du också när du når min svindlande ålder:)

Frau Anna sa...

Femton böcker på typ 15 sekunder.

1. Mästaren och Margarita - Bulgakov
2. Röde Orm - Frans G Bengtsson
3. Calypso - Ed McBain
4. En vampyrs bekännelser - Anne Rice
5. Blonde - Joyce Carol Oates
6. Pestens tid - Stephen King
7. Emil i Lönneberga - Astrid Lindgren
8. The Handmaid's Tale (tror jag den heter) - Margaret Atwood
9. The Dirt - Neil Strauss
10. En bön för Owen Meany - John Irving
11. The Shape of Snakes - Minette Walters
12. Pride & Prejudice - Jane Austen
13. Den otroliga vandringen - Sheila Burnfield (?)
14. Jaktsäsong - Mats Strandberg
15. Den smaragdgröna sagoboken

Bubblare: Revolutionary Road - (men filmen vinner nästan)

Ganska eklektisk blandning. Får jag för mig. Calypso, Vnuk. Usch och fy och blä och ew. Men den stannar onekligen i minnet.

Johan sa...

Här har ni nu fem då. För att sätta en mindre skräckinjagande standard. 15 gränsar enligt mig till vansinne. Eller just motsatsen. Kom igen. 5 böcker ni vill dela med er fina tankar om.Min tveksamma lista följer här och nu:
Erich Maria Remarque. "På västfronten intet nytt" lästes som 7-åring. Första bok. Mor var nöjd. Jag upprörd över skarpslipade spadar och granater för att rensa en skyttegrav. 2. Julia Child. (bl.a.) "Det goda franska köket" Matbibel som tyvärr är uppbyggd opedagogiskt. Men att de beskriver fem olika sorters färsk kyckling visar standard. 3. Jolo (DN´s Jan Olof Olsson. Det 20é århundradet. Rasputin på bild över historien om mäniskan intresserade.
4."Vindens skugga" Carlos Ruiz Zafón. Lämnar ingen oberörd, men kanske är en bok mer för killar. (Enligt mitt smällkåta ex) och hon hade ju som vanligt rätt. 5. Sju sorters kakor. Underbar bok. Sveriges mest sålda. Kanske enligt mig inte bara för recepten utan snarare för att "kakbakandet" håller på att försvinna med GI, fetknoppar och tjöcka smaskisar typ Anna Book som ägnar 90% av sin fritid till att banta. Övriga tror att de kan banta samtidigt som de ser "sex and the city". Kakor gillar alla. Baka egna nästa gång! Pust! detta var som sagt nr5.
Och jag har tagit ut mig.

Beatrix Vnunk sa...

Frau: jag har full förståelse för den listan, men så är vi också 98% kompatibla på boktipset. Aa, det är något med Calypso som fastnar i tonårssinnet. I alla fall om man, som vi, växte upp före Hanibal...

Johan: Men - icke desto mindre - viktiga verk!