tisdag 25 augusti 2009

Rymdprinsessa - ett anspråkslöst förslag

Två nyheter jag undviker är prinsessan Madelaines bröllop och Fuglesangs rymdtripp. Det går rätt bra. Det mesta vet jag inte, men ändå irriterande mycket.

Trogen läsare vet att jag inte är helt till mig i trosorna över monarkin i allmänhet, men Madde är ett irritationsmoment i synnerhet. Jag har en "adopterad" (som i självvald och utnämnd) lillasyster som är inte bara är född samma dag och samma år som Madelaine hon är dessutom rätt lik henne utseendemässigt.
Men där upphör likheterna. Jag vet det eftersom man hela tiden lätt drar paralleller under mediepådragen. När min syster fick ritblock i födelsedagspresent fick Madde en häst. När de båda började läsa juridik var Sophie tvungen att få i hop 20 p varje termin för att få behålla studielånen, medan Madde bara behövde prestera 5 p av oklar anledning. På sommaren jobbade Sophie i åldringsvården och prinsessan festade loss på Gotland och franska rivieran. Och så vidare. Ridandes på ett litet apanage.
De få gånger jag hört prinsessan uttala sig har jag inte känt ett alarmerande behov av att jag vill att hon på något sätt ska representera mig. Ingenting - från julintervjuer och val av pojkvänner till akademiska prestationer och initierade källors kommentarer - tyder på att det råder intelligent liv bakom pärlhalsbanden. Det är rent obegripligt att någon kan tycka något hon gör är intressant.

Än mer mystiskt är det hur spännande allt blir när det utspelas i rymden. Jag har, bokstavligen, i hela mitt liv blivit pådyvlad hur man äter och går på toaletten i rymden. Trots att det är betydligt svårare att få i sig mat och sköta hygien på närmare håll. Behöver vi verkligen ha folk i rymden? Kan inte pengarna investeras bättre? Och miljövänligare? Jag trodde att hela grejen med alla "som jobbar med rymd-prylar" var att de var så otroligt meriterade genom utbildningar som är hart när omöjliga att komma in på och att intelligens utöver det rimliga krävs. Ändå nämns Fuglesang oftast i samband med basala saker som just mat och avföring. Och gärna i samma mening som Per Gessle, ABBA och andra svenskar vi beundrar.
Är det inte egentligen rent ut sagt asdumt att skicka de allra smartaste ut i ett farligt universum?
Borde vi inte skicka någon annan som smälte bättre in i tomma intet och försöka bevara det intelligenta livet kvar på jorden?

20 kommentarer:

egoistiska egon sa...

Jag är också född samma år, och det har stundvis känts som ett hån.

För övrigt kan det här kommentatorsfältet bli jätteroligt när Kentsom kommer in och lägger sig i rymd-grejerna.

(Ordverifiering: "Solli", vilket känns hysteriskt kul eftersom jag precis köpte sushi av en person som sa "lax och lullal?")

Beatrix Vnunk sa...

Egon: Tanken slog mig:)

Är du också ordverifieringsfixerad!? Ofta blir man så till sig och lika ofta känner man sig ensam och övergiven i sin upphetsning. Hahaha.

Kenneth Grönwall sa...

Egon: Haha jasså du tycker jag ska komma här med åsikter?

Jag är ju lite av en rymdnörd och tycker väl att det är så pass omfattande och invecklat att ett enkelt och snabbt svar är omöjligt, i alla fall för mig.

Hm men kort så kan jag ju säga att jag hellre lägger på internationella rymdprojekt där man, på olika sätt, letar efter "sanningen/sanningarna" än att hålla kyrkan vid liv, de gamla bakåtsträvarna :).

Sedan finns det ex. forskning (ja t.o.m. planer) på att hämta hem miljövänlig energi från månen, solen...hm ja jjjymden i sin liksom :)

Beatrix Vnunk sa...

Kentson: Intressant parallell mellan kyrkan och rymden.
Den skulle man dra ett par växlar på. Ska fundera på det men först har jag i uppdrag att köpa en mutter *mutter*.

Kenneth Grönwall sa...

Ja det är ju det faktiskt. Lägg in växeln :)

Anna-Karin sa...

Jo.. jag är ju också en rymdnörd. Men det där var för inveckat för att jag ska klara av att kläcka någon snabb kommentar. Menh det jag däremot kommer att tänka på är disskussionen, ska de smartaste personerna satsa på att forska eller utbilda nya smarta personer.

Beatrix Vnunk sa...

Det vare jävligaste vad många rymdnördar jag har omkring mig. Är ni rojalister också era rackare!?

WispyBlue sa...

Jag är ingen rymdnörd, inte alls. Men jag vet en del om Simpsons, och jag tror att Homer gav en ganska bra anledning till varför mindre intelligenta människor inte skulle klara sig så bra på något så high tech som en rymdfärja.
Jag syftar på chips- och myrhistorien såklart: http://www.neville1.com/stuff/wallpapers/Homer%20In%20Space.gif

Beatrix Vnunk sa...

Kaisa: Spot on!

Go:ran sa...

jag tror du är inne på ngt här... rymd å monarki
Skicka monarkin till rymden, Rojalisterna får de optimala rymdrepresentanterna och vi andra slapp dem här.

Beatrix Vnunk sa...

G: Mmmm. Jag tycker själv att jag är något på spåret...

Marcus sa...

Bra skrivet, rent grammatiskt. Inte många som har lika bra språk som dig, det märks redan direkt.

Angående Fuglesang anser jag Killinggängets serie "Percy Tårar" vara bland det största som skapats i svensk humor-historia. Dom driver så snyggt med hans jymd-utbildning.

Vad det gäller kungahuset skulle jag inte ha någonting att vara en av avkommorna som inte behöver bli statsregent. C-P eller Madde. Vilken otroligt bekymmerslös tillvaro att vara hertiginna över Gästrikland.

Just den titeln kräver inte särskilt hårt arbete. Vet att hon under min studietid i Gävle besökte högskolan och planterade ETT träd, vilket nog sammanfattar hennes tjänstgöring hittills i livet.

michanek sa...

Tycker det är lite ynkligt av en rymdfärja att inte kunna stå pall för lite moln.

Beatrix Vnunk sa...

Marcus: Tack för att du klargjorde detta med prinsessan. Ligger inte Ockelbo nära Gävle? Är det månne kungahusets uppgift att hålla denna region igång?

Michanek: Man kan tycka det, ja...

Kim M sa...

Underbar morgonläsning!
Och jag kan bara hålla med.
Om allt.

Anonym sa...

Don´t get me started...
ha ha ha...

Fast hon har nog mycket hell också. alla regler. Allt trams. Alla dårar som uppskattar kungahus och henne. Vilket liv.

Kungahuset får gärna finnas om det drivs som vilket företag som helst. Då kan mna ju i allafall hoppas på konkurs.

Marcus - är det din nya fröken?

/S

my sa...

Jag har alltid funderat på om professorer som kuggar en prinsessa eller prins får sparken sen? Eller använder prinsessorna sina hovdamer till att skriva uppsatserna eller tentorna?
Rymdgubbar är roligast på bio och då ska de helst se ut som aliens, inte som en norrman.

Anonym sa...

My - dom skriver inte sina uppsatser, dom får betyg ändå.

Se bara Vickan, hon har en fil kand på Uppsala universitet (såklart) utan att ha skrivit en c-uppsats.

Hur funkar det undrar man lite smått...

Marcus sa...

Ockelbo är ett jättelångt stenkast från Gävle, och det kan mycket väl vara så att kungahuset ansvarar över den regionen.

Ungefär som ett litet barn som vill leka vuxen och som får ta hand om gräsplätten bredvid krusbärsbusken på tomten. Ansvar, fast över något oviktigt som egentligen inte spelar någon roll.

Beatrix Vnunk sa...

Kim: Tack för det. Det ante mig att du skulle hålla stilen!

S: Ja, vi vet ju var vi har varandra i frågan. Var skriver jag på för utträde?

Yttermyr: S har tyvärr rätt - Vickan slapp skriva uppsats. Jag är just nu ovanligt provocerad av det faktum.

Marcus: Du är något viktigt på spåret här, känner jag.