måndag 3 augusti 2009

Afton med pöbeln

Jag är ingen komplett idiot, det är klart jag förstår att en söndag på Gröna Lund genererar oundvikliga konfrontationer med pöbeln....
...men inte i min vildaste fantasi!
Jag ville bara se Lady Gaga lite på avstånd och småäta lite. Inga större krav på tillvaron. Grönan var sprängfyllt av patrask. Hostande, nysande, svininfluensespridande avskum som går och äter på samma gång. Och röker. I trängsel. Tonåringarna som ville se Lady Gaga skötte sig exemplariskt. Kategorin vuxna vita män skötte sig i särklass sämst.
Hur fan tänker man när man släpar med sig spädbarn till Gröna Lund, var min första undran. De har väl så att säga inget annat än svininfluensa att hämta där? Den funderingen byttes snabbt ut mot: hur fan tänker man när man sätter en tvååring på axlarna under konsert? Utan hörselskydd? Utan ens en mössa?
En uttråkad femåring i folkhavet bredvid oss ryckte i sin pappas byxben och klagade: jag hatar när det är så här mycket folk. Pappan hyschade och ville lyssna. Ungen såg inget och höll för öronen.
Jag uthärdade tre låtar och flydde sen i panik. Här är ett par saker jag undrar:
  • Varför hyser folk en sådan förkärlek till att ta med sig barnvagnar in i trängsel?
  • Finns det inte humanare sätt att döda sina barn på än att mata ihjäl dem?
  • Varför stannar folk så gärna och diskuterar, rättar till kläderna, sminkar sig och spenderar tid för eftertanke i offentliga dörröppningar?
På vägen ut led jag med två små söta tonårstjejer som nästan grät av besvikelse. De hade försökt få en skymt att scenen, men det var helt omöjligt eftersom stora sjok av pöbelvuxna stod i vägen med ointresserade småbarn på axlarna. Små barn utan hörselskydd.

Hur gammal kan hon vara? Sju, åtta? ...och ser lika gravid ut som jag.

18 kommentarer:

li.te sa...

Javisst är det väl konstigt. Minnet av trycket mot bröstkorgen och 3dagars dövhet finns alltför väl lagrat i min hjärnbark för att någonsin utsätta mina barn för detta. Förövrigt undrar jag oxå varför föräldrar idag tror att barn svälter ihjäl av att gå på skansen ett par timmar utan korv, våfflor, sockervadd etc. Din son har turen att få en tänkande och reflekterande mamma.

Beatrix Vnunk sa...

Li.te: din med!

Anonym sa...

hur kan man (du) bara komma på tanken att lägga ut en bild på en person som du inte känner alls? Man (vi) får väl för allt i världen se ut på en massa olika sätt?
Pinsamt

Benny Bling Bling sa...

Jag var på Gröna Lund en fredag eller lördag. Ajajaj. Var seriöst rädd för att få en kniv i mig. Hela tiden. Galningar, huliganer, otäcka otäcka människor. I massor.

Jag ville ju bara åka radiobil och äta sockervadd.

Kim M sa...

Jag hör dig, kvinna, och jag nickar instämmande.
Vuxna vita män ska veta hut.

Beatrix Vnunk sa...

Anonym: ja, folk har ju en tendens att vara anonyma och behandlas kanske därefter...? Man får både se ut som man vill och tycka som man vill. Så är det ordnat i Sverige.

Benny: man borde ju veta bättre. Faktiskt.

Kim: och aldrig, aldrig gör de det...

A Versatile Girl sa...

Men det vet du väl att folk med barnvagn ser det som deras rättighet att röra sig smärtfritt bland stora folkmassor. Det styr ju fram sveriges framtid.
En framtid som dessvärre med stor sannolikhet kommer bestå av lönnfeta diabetiker som skyller sina sorger på sina föräldrar, som sig bör.

my sa...

ungefär som på skansen alltså.

Beatrix Vnunk sa...

AVG: Touché!

Beatrix Vnunk sa...

My: Aa. Haha. Jag kanske tog fel?

knas sa...

Vi skrattar högt och väcker nästan lillen. Tack för dagens skratt som nästan gjorde att mitt snitt sprack upp!

Beatrix Vnunk sa...

Knas: Förlåt och rodnar klädsamt! En kille hörde jag. Grattis. Bra jobbat! Snart får vi fajtas om Sveriges snyggaste barnkläder:)

my sa...

apselut!

knas sa...

Undrar försiktigt om du fick mitt mail men inte hunnit svara?

Beatrix Vnunk sa...

Knas: inte fått mejl! Katastrof.
Skicka till beatrix.vnunk@hotmail.com så får du min riktiga adress i retur.

knas sa...

mail på väg igen :)

Mr Blue sa...

Ha ha, hälften av pöbeln visste förmodligen inte vem Lady Gaga var.
Dom trodde nog att det var godisregn på gång.

Beatrix Vnunk sa...

Knas: och ett i retur!

Mr Blue: Right on target.