tisdag 18 augusti 2009

Vardag

Istället för att färdigställa min uppsats under semestern tänkte jag att det är lika bra att jag gör det lagom till att jag börjar jobba igen. Tjaa, tanken verkade god just då.

Nu sitter jag här med hantverkarkaos i lägenheten, jobb, uppsats och tilltagande grossess (älskar det ordet). Jag har i alla fall lyckats rota fram mitt uppsatsmaterial. Det låg under lådan med skafferiet. Jag stirrar och stirrar på mitt metodavsnitt och känner att för många år som praktisk skribent satt spår. Jag har utvecklat en hjärnvindling som vägrar låta bli att göra texter korta och lättlästa.
"...ett slags djupare förståelse för problemet. Genom en kvalitativ analys når man kunskap om företeelsers interna relationer, alltså kunskap om vad som karaktäriserar en speciell egenskap och vilka kvalitéer denna egenskap uppvisar. På det här sättet ger också möjlighet att få kunskap om hur givna företeelser, egenskaper eller innebörder är fördelade och hur de relaterar till andra företeelser, egenskaper eller innebörder. Målet med en kvalitativ är alltså att upptäcka variationer, strukturer, processer i de studerade företeelserna. Eftersom syftet med den här uppsatsen är att observera mänskliga handlingar och beteenden så som motiv, avsikter, önskningar och intentioner har jag valt ett kvalitativt tillvägagångssä..."
Egentligen borde det ju bara stå: jag vill kolla om vi bortskämda svenskar utnyttjar vår unika möjlighet att främja demokratin genom web 2.0.

Förresten måste jag ligga steget före i lite marknadföring till jul -09. Någon som har koll på trender för i år? Färg? Form? Känsla? Traditionellt som det bör i lågkonja eller glättigt amerikanskt? Jag känner ingen vibb alls åt något håll och tar tacksamt emot tips!

8 kommentarer:

It´s all about me sa...

Har ingen pejl på trender, men min "kompis" Delinda, som finns med på min bloggroll, har utomordentligt bra koll och är dessutom utomordentligt trevligt, kanske kan hon komma med tips? :)

Beatrix Vnunk sa...

IAAM: jag checkar Delinda, tack.

Kim M sa...

Mycket avskalat och enkelt blir det till jul. Rent och snyggt. Inga konstigheter.

Beatrix Vnunk sa...

Kim: du är en klippa! Jag väljer att tro dig i min graviditetsdimma!

Marcus sa...

Man projicerar inte direkt fram metod-avsnitt och lavendel-doft hand i hand. Minns min c- och d-uppsats och den väldiga plåga det innebar att skriva just metoden. Ett svart hål som sög ut all energi.

Beatrix Vnunk sa...

Marcus: Hahahahaha! Exakt.

Jag hade ju glömt dig och din blogg. Jag gillar ju den! Tack för att du påminde mig. Måste lägga till i roll och feed.

Marcus sa...

Tack tack, jag gör dito. Så får man kanske en inblick i en annan värld och breddar sina vyer en aning :)

my sa...

Hm, om man kollar över tid när det är lågkonjuktur, så brukar det bli rätt ”coconigt”. Läste någonstans att det blir sammetsgardiner och höga ryggar på sofforna. Lite sekelskifte (1800-1900). Trot om man vill! Inte hemma hos mig i alla fall. :)