söndag 16 augusti 2009

Barnet Anna-Sara

Antar en utmaning i barndomskunskap i brist på egen kreativitet!
Följande saker gällde mellan 1970-1980:
10 primära grejer i mitt liv
  1. Tugga fötterna av mina Barbie-dockor.
  2. Jag hade en skev led i tummen som gjorde att när jag böjde tummen fastnade den i böjt läge och fick knäckas upp med ett ljudligt knäpp. Ett oerhört poppis partytrick i alla sociala sammanhang. Växte tyvärr bort i 18-årsåldern.
  3. Läsa Fantomen.
  4. Lajja med mina polare Anna och Sara. Vi gjorde succé som Anna, Sara och Anna-Sara.
  5. Smyga på en misstänkt kidnappare som bodde i huset mittemot. Han hade en synnerligen suspekt sladd som hängde ut genom fönstret.
  6. Stor tid ägnades åt sjukhusvistelse och operationer eftersom min ena njure var obefintlig och den andra strejkade.
  7. Jag älskade Grekland, vistades mycket där och förstod språket rätt väl. (I dag kan jag bara säga "Jamas" trots att kärleken bestått).
  8. Som många så många sjuka barn var jag sanslöst lillgammal och ägnade onormalt mycket tid åt läsning. Skräck var favvogenren från ca tre års ålder. (Jag vill döpa vår son till Vladimir men är bryskt stoppad).
  9. Ville gärna bli taxichaufför med motiveringen att "man slapp gå så mycket då".
  10. Gillade djur till grad att jag ett tag var stolt ägare till en snigelfarm.

10 saker jag inte gillade
  1. Äta.
  2. Vistas i grupp. Avskydde först dagis sedan skolan.
  3. De stora killarna.
  4. Vara annorlunda.
  5. Separationer. Jag var otröstlig när jag skulle skiljas från någon.
  6. Att vara barn.
  7. Fullgubbar.
  8. Trehjulingen som jag aldrig hajjade.
  9. Välskrivning.
  10. Röntgensalens gröna färg, speciella lukt och ljudmatta av rostfritt.

Det gör ju inget om vilande favorit-bloggare kvicknar till, typ Michanek, Frau Anna och Elias. Känn er utmanade! Vad gällde era första typ tio levnadsår?

10 kommentarer:

egoistiska egon sa...

söt! jag avskydde också att vistas i grupp. fattade aldrig poängen. gör det fortfarande inte riktigt.

Mama Mo sa...

Åh vad söt du var, redan då! Men vad tråkigt att du var så sjuk, det hade jag ingen aning om.

egoistiska egon sa...

beas baby är just nu upp och ner. ser lite spoooky ut. ungen börjar bli riktigt jävla stor också!

Beatrix Vnunk sa...

Egon: Samma-lika. Som bekant.

MaMo: Men nu är det fornhistoria. Både sjukdom och sötet.

Egon: Med viss fasa måste jag konstatera att widgeten överensstämmer med det verkliga livet. Han (och jag) är oroväckande stor. Jag lever numera i total förnekelse. Hur kan inte miljoner år av evolution ordnat något slags blixtlås som förlossningsmöjlighet? Dåligt ordnat.

michanek sa...

Det känns tråkigt att jag missade barnet Anna-Sara. Den större varianten låter mig inte sova ifred, jag får väl göra ett dödsryck och anta utmaningen. Men som yrvaken tar jag lite tid på mig, om inte annat så för att ruska liv i gamla minnen. Vad du kommer ihåg mycket hela tiden!

Kim M sa...

Åh, vilket trevligt inlägg.
Mycket impad av snigelfarmen!

Bojje sa...

hör nog inte till detta inlägg..
Men varför Beatrix Vnunk??? varför detta namn? speciellt Vnunk?

Beatrix Vnunk sa...

Michanek: det är inte helt säkert att den yngre varianten hade låtit dig sova ifred heller. Pilutta.
Jag är rätt säker på att dina hågkomster kommer som ett brev på posten om jag pressar dig!

Kim: Snigelfarmen var magnifik, men de rymde ofta under natten. En stor snigel var "kungen". Honom tog jag hem i burk ibland så han inte skulle rymma.

Bojje: Beatrix tillkom för så sjukt längesen att jag inte minns. Jag kallade henne syster Beatrix och hon var mitt krog-alibi. Sen började jag använda henne när jag skrev tveksamt prestigefyllda artiklar också och då behövde hon ett efternamn. Av ren slump satt jag och läste om Anna Vnuk precis då och läste fel på Vnuk och Vnunk och tänkte att det lät skruvat, holländskt och passade till Beatrix. Bara så...
Kul att höra i från dig!

It´s all about me sa...

Roligt att läsa! Och kul att du antog utmaningen! i vanlig ordning var det ingen annan som gjorde det, haha, spå jag förväntar mig att nån annan startar detta om typ 2 år och alla hakar på. Jag är en otroligt dålig trendskapare.

Beatrix Vnunk sa...

IAAM: sent ska syndarna vakna. Som bekant.