torsdag 29 oktober 2009

En fråga om balans

Om någon har missat det, så gillar jag inte riktigt att vara gravid. Eller alls faktiskt. Jag skulle hellre vilja bli farsa. Helst av allt ville jag adoptera ett barn, men hela upplägget på våra liv är aningen för bohemiskt. Vår ekonomi pendlar, vi är inte gifta, vi jobbar oregelbundet och...tjaa vi funkar helt enkelt inte i adoptionsmallarna. Som så många andra. Men knulla får man. Tydligen.
Jag vet en hel del trevliga människor som på olika sätt inte passar i mallen för adoption - bögar, flator, ensamstående, fattiga, halta och lytta - som hade blivit alldeles utmärkta föräldrar.
[- Jepp, jag tar på mig att vara enväldigt smakdomare i frågan.]
Jag vet också ett gäng människor med långvariga äktenskap, fasta jobb, schemalagda aktiviteter och politiskt korrekta åsikter som blir rent förfärliga föräldrar.
[- Jepp, jag tar på mig att vara enväldigt smakdomare i frågan.]

Och så tittar jag på "I am because we are" om föräldralöshet och AIDS i Malawi och undrar: Varför kan inte alla vettiga ofrivilligt barnlösa människor jag känner bara åka dit och hämta sig en unge?
Och jag orkar inte höra folk säga att resonemanget är naivt, att kommersen styr och att "då kan ju pedofiler och andra dåliga människor få adoptera".
Men är det inte lite märkligt att det inte går att fixa på ett enkelt sätt? Jag menar det finns ju alltid stålar och kreatörer när det kommer till dåliga saker. Krig och miljöförstöring ställs ju aldrig in och skjuts upp på grund av pengabrist. Det behövs aldrig stora galor för att dra in en slant till att upprätthålla barnarbetet, mörka forskningsrapporter eller förlänga krig. De stålarna bara finns ju.
Jag tror uppriktigt att det finns en skitenkel lösning på barn-och föräldralöshetsfrågan. Det hörs ju på namnet.
Det finns en uppenbar balans.

7 kommentarer:

Anna-Karin sa...

Helt enig i det, för att uttrycka sig norskt.

It´s all about me sa...

JAG HÅLLER MED!!! Har inte så mycket annat att tillägga denna gång, faktiskt.

mims sa...

applåder!

WispyBlue sa...

Jepp!

...Det borde vara lika höga krav på att bli förälder det "naturliga" sättet som att adoptera.
Vi kör svettiga intervjuer efter graviditetstesten.

michanek sa...

Var är det stört risk att våldtagen, här eller där? För övrigt betyder inte äktenskap och hög lön att man är fri från perversa läggningar. Det vet ju alla redan, varför debatteras detta ämne så sällan?

Benny Bling Bling sa...

Grill för 13 dagar sedan. Du i baren tillsammans med alkoholfritt. Tycker om din ståndpunkt lika mycket som då!

Kim M sa...

Och som det knullas over there!

För övrigt lyfter jag på hatten och håller med om allt du skrev.

*Smack*