fredag 9 oktober 2009

Why oh why?

Nästan varje vecka de senaste åren har jag läst om någon stackars jävel som fått sitt liv förstört av försäkringskassan.
- Det där verkar vara vanligare än man tror, har jag tänkt. När människor är riktigt jävla sjuka och trötta så är de beroende av ett helt omänskligt maskintänkande från en kår med encellig kompetens.
Jag har till och med haft det på nära håll - min bästis har skelettcancer -och jag har häpnat över den okänslighet med vilken ärendet har hanterats. Jag har också förstått att man inte kan räkna med samhället i tider av kris. Kontaktnät är allt.
Vilket är lite synd eftersom ett helt gäng generationer växt upp i tron att man faktiskt har friheten att be släkt och vänner att dra åt helvete när det inte passar eftersom s-a-m-h-ä-l-l-e-t rycker in.
Det jag helt har missat är att nämnda försäkringskassa inte bara är kass i extremfallen utan mer som rutin.
Jag har aldrig haft med dem att göra personligen. Jag har inga barn och jag är provocerande frisk.
När jag skulle börja anmäla föräldrapenning visade det sig faktiskt att jag varit anmäld en gång - 1987. Jag måste ha varit 17 år då och förmodligen sommarjobbat. Man kan se det på två sätt:
- Skönt att varit frisk ett helt liv och att inte lastat systemet nämnvärt medan jag betalt skatt.
Eller, som försäkringskassan ser det:
- Skyll dig själv!
Det har visat sig vara en ohygglig process att utreda mitt bidrag till samhället. Trots att min revisor skickat alla mina uppgifter - i juli.
Om ca tre veckor ska jag ha barn och fortfarande kan ingen - säger ingen - tala om vad jag har att vänta i föräldrapeng och när den kan betalas ut.
Eftersom jag är egen företagare.
Eftersom jag inte finns registrerad sedan 1987.
Det är "lite speciellt då" har jag fått veta och "vi utreder". Alltså sedan juli. Jag har ju för bövelen betalat skatt som alla andra. Hur svårt kan det vara?

Jag vet inte riktigt vilket råd jag ska ge andra människor som utsätts för galningarna på försäkringskassan...
Bli inte egen företagare? Se till att vara sjuk med jämna intervall? Skaffa inte barn? Eller det enda rimliga: skit i att betala skatt, stoppa slanten i egen ficka så du kan försörja dig själv när det behövs!

För fem minuter sen avslutade jag mitt senaste samtal med en mekanisk kvinna på nämnda verk (efter 20 minuter i telefonkö) med orden: jag hade aldrig i helvetet skaffat barn om jag hade vetat vilka idioter jag skulle behöva ha med att göra.
Har det förbättrat mitt ärende? Troligtvis inte.
Om ni inte hör något på ett tag...
...faktum är att jag nästan är beredd att skjuta mig själv för att statuera exempel.

19 kommentarer:

mims sa...

Jag har aldrig haft direktkontakt med försäkringskassan...tror nog min arbetsgivare kan ha haft någon sorts kontakt med dom efter min bilolycka men jag var igång fort nog för att slippa själv. Men jag har ju läst samma skräckhistorier som du. Igår serverade jag ett sällskap på 29 pers därifrån, fakturerade försäkringskassan. Det händer titt som tätt och varje gång blir jag lika misstänksam, pengarna finns ju uppenbarligen. Jag tänker att man inte kan skylla på den enskilda anställde men jag tror ärligt talat jag skulle skämmas att gå på betald fest om jag arbetade åt ett så inihelvete utskällt företag..

egoistiska egon sa...

Jag tillåter INGET skjutande. Ok?

Johan sa...

Typiskt dig som godhjärtad att välja att taga dig självt av daga som hämd. Ingen på kassan? Ser framför mig hur du står utanför entrén till Försäkringskassan i vitt linne ropandes: -Här har ni era onda mäniskor! Skjuter dig, och faller ihop snyggt i en liten hög. Innanför gläntar personalchefen på gardin och utbrister glatt: -Kolla va bra! En mindre. 2000 to go! Nu blire tårta!

Beatrix Vnunk sa...

Mims: du är inte den första jag hör säga så. Och knappast den sista. Min morsa stod i kö i ett kondis för en tid sen och hörde en tjock tant beställa 10 tårtor till FK.
Det är på något vis stötande. Va fan firar ni?

Egon: jag lovar:D

Johan: Hahahahahaha! Tårta! Ah där kom förklaringen.
Tack för att du ser mig som godhjärtad, man kan ju också se det som att jag tillskriver mig själv allt för stor betydelse. Typ: nu straffar jag världen med min frånvaro!

Johan sa...

jaaa...effekten kan ju bli lite som när man högljutt och bestämt,passande efter middagen som passande nog var pannkaka. Så det vart över till knytet på pinnen att bära över axeln, rymma hemmifrån med -Nu skall de allt få se! dra igen ytterdörren. Bara för att en timme senare när det börjat mörkna höra en darrig barnröst från lekstugan i östra hörnet på trädgården:....-hallåå?...(pannkakan slut)

A Versatile Girl sa...

Fast tanten på kondiset kanske hade andra intentioner. Hon arbetade inte alls på FK, utan var en så kallad ohyra som ville få sina pengar och tänkte sig att ska man få 10 000 kr måste man satsa 2000kr; i tårtor till fienden.

PS: Ordverifikation: unknemi - låter lite som något man får efter att man legat och snurrat i FK:s admin ett tag.

Beatrix Vnunk sa...

Johan: Mm... Nu flyttar jag till Konfusenbo.

AVG: Ah, jag förstår. Du menar att mutor funkar bättre än att aggressivt vråla könsord och slänga på luren i örat på handläggarna...? Aj si.

Udda Persson sa...

Ta det bara lungt! Den lilla damen på kassan vet redan(ellr nu fattar hon) att hon har gjort fel !!! Nu kommer det gå undan ska du se. Inom fem dagar kommer det ett litet kuvert.

It´s all about me sa...

Så jävla stört, snacka om att man blir anti ett välfärdsamhälle när det bara är uppskattat så länge man lassar in pengar - ska man väl ha minsta lilla tillbaka är det visst andra bullar som gäller. Det bästa är nog som du säger att stoppa pengar i egen ficka. Hej privatiseringar och hej många fattiga människor som inte kommer få någonting, men vad ska man göra när man inte belönas det minsta då man aldrig varit sjuk och inte skaffat barn innan? JAG BLIR SKITIRRITERAD!!!

Benny Bling Bling sa...

Förmodar att du vet min inställning I den här Denison Mines Corp. (DNN US) advanced 11 percent to $2.10, the highest price since May 12. The uranium producer was raised to "strong buy" from "outperform" at Raymond James Financial Inc.

Oj.
Skriver från iPhone.
Råkade klistra in en grej som jag klippte ut för ett par dagar sen. Vet dock inte hur jag "ångrar" så det får bli en del av denna kommentar. Nu över till försäkringskassan igen.

(forts från första mening)... frågan.
Men morgonabstinensen gör att jag trots det vill slå fast.
Lägg ner!
Hela skiten.
Tillsammans med Arbetsförmedling och all annan statlig skit som år efter år underpresterar, är odugliga och dessutom jävligt kunddisorienterade.

Monopol är endast bra som spel.

Beatrix Vnunk sa...

Udda: icke. Det blev värre. Nu måste jag huxflux fylla i ett papper i egenskap av min egen arbetsgivare där jag bland annat måste redogöra för om jag anställer någon som utför mina arbetsuppgifter och denne någons månadslön. Jag motstår en ingivelse att anställa dig för sek/mån 190 000. Wtf?

IAAM: Jag kan bara hålla med. Känner mig ambivalent i fråga om privatisering kontra stat, men skiter egentligen i så länge det fungerar. Det som stör mig är att alla (ink jag själv) faktiskt tror att vi har ett fungerande system fram tills vi utsätts för det. Jag tror också att det är inbyggt i systemet att några som har råd helt enkelt skiter i att ta ut sjuk-föräldra-havandeskapsdagar etc eftersom de helt enkelt inte orkar.

Benny: från min imac skriver jag: jag är sjukt bra på monopol i spelform. I det verkliga livet är det mer tveksamt. När vi ses nästa gång ska jag berätta om min mans senaste projekt - du kommer att gilla det!

michanek sa...

Snälla du, ta ditt inlägg och skicka in det till alla tidningar.

Rasande Rose sa...

Som sjuk och sjukskriven kan jag trött meddela att fyrkantigare människor får man leta efter. FKs nya förhållningssätt till oss sjukskrivna har gått från omänskligt till pjäser på ett schackspel ungefär. Man har inga egna val, dom ser inte till idividen och man bara ska göra som dom säger annars blir man utan pengar. Att man sen är människa och kanske inte klarar av deras krav precis när dom vill att man ska det tar dom inte hänsyn till utan då blir dom handlingsförlamade.
Mitt sista möte med min lilla kontaktperson från FK satt denna bara och rabblade allt om och om igen. De visste inte vad som skulle göras med mig eftersom jag inte alls kommit dit FK hade räknat med och då på något konstigt sätt upphörde att vara i rummet som människa utan bara var ett problem.
Som de inte kan lösa.
Så nu står jag under hotet att jag behöver ha en praktikplats innan årsskiftet annars mister jag min ersättning.
Jag har gett mig fan på att ge dom ett helvete. Nu har jag en katt på tangentbordet.
Ordverifieringsord: Angle .. såatte;)

my sa...

Jag håller med Michanek! För bövelen gört! Varför inte, är vi bara tysta och kämpar med ”beskriv med egna ord varför du inte kan jobba”, blir pissirriterade i telefon, försöker och försöker förklara, så länge har de ju alla människor sysllesatta! Kanske borde man verkligen gå till riktig attack, inte bara pennfajtas med dem?Ps. Undrar om de som jobbar på fk får bonusar om de skickar ut många såna däringa konstiga frågebrev.

Anna-Karin sa...

Hmmm.. Nu förstår jag ännu bättre varför kvinnan på skatteverket hjälpte mig att noggrant fylla i försäkringskassans blankett, eftersom man inte ville att det skulle bli fel. Dessutom påpekade hon många gånger att jag skulle skicka in den så fort jag bara fått mitt anställningskontrakt "för det kan ta lång tid och då är det ju bra om du har det gjort ifall du skulle behöva nått från dem en dag". hmm....

Beatrix Vnunk sa...

Alla: det är ju alltså uppenbart att jag har rätt i tesen: "inför försäkringskassan är vi alla lika". Och, ja, visst borde jag skicka insändare och leva rövare, men jag är hormonell, har uppsvullna händer och förvärkar. Jag orkar inte. Jag har lämnat över hela ärendet till min revisor och min man. Man måste vara kärnfrisk och stenstark för att möta Katla.

Kim M sa...

Älskade Bea. Jag lider med dig.

Beatrix Vnunk sa...

Älskade Kim; tack för att du hör mig skrika.

Udda Persson sa...

Fy fan för Katla!