onsdag 6 augusti 2008

fantis

"Det finns nätter då Fantomen lämnar djungeln och går på stadens gator som en vanlig man.".

jag var ett nördigt barn. Gillade fantomen så till den grad att jag var ständig medlem i fantomenklubben och det tummade medlemsbeviset hängde med upp i opassande hög ålder. Det var gult.
I dag när jag hittar ett gammalt favvonummer är det hart när oemotståndligt att låta bli. Korrektur: det ÄR oemotståndligt.
Och får jag tillfälle att använda fantomen-citat erfar jag ilningar som annars mest förknippas med sex och droger.

Sedan en tid tillbaka har jag grubblat över hur man ska kunna göra en trovärdig fantomen film utan att behöva svärta historien. Många superhjälte-töntar styrs ju upp genom att bli lite "svartare", men i fantis fall vill jag att han ska vara som han är utan att för den skull haverera i det magplask tidigare försök gjort.
Jag menar; allt måste ju inte vara gotham city-depp. Väl?
Ok, dräkten måste bli mörkblå, det är det väl inte tu tal om.

Lite så här har jag tänkt;
  • en trilogi som faktiskt startar med en hel film om den första fantomen, sen kan man hoppa över alla led och starta tvåan med vår fantis (är det nr 21, va?)
  • djungeln måste bli lite krigsfilms-regnskogs-artad
  • dödskallegrottan lite möglig och kanske med råttor
  • det kan vara en idé att undvika bröllop och ungar, men barn är ju rätt kreddit fortfarande. Vet fan inte riktigt.
  • först tänkte jag att guran måste bort, men sen kom jag på att danny de vito eller minime kunde göra något av det
  • den som ser fantomen utan mask går ond bråd död till mötes som bekant, men det får vi fan skita i tror jag. Han måste ju spelas av något traditionellt snyggo och det vore ju slös att inte få se honom. Men jag har inte kommit på vem. Förslag någon?
  • att han har en varg är ju enastående, men hästen känns det inte så noga med
  • alla de svarta presidenter han omger sig med är ju bara så bonus så man svimmar

Ni får gärna hjälpa mig med idéer och sköna synopsis! Jag vill också gärna ha lite casting-tips. Jag har lite svårt att avgöra fantomens ålder, men känner typ 35... Är det, förresten, någon där ute som har fina kontakter i hollywood?

Inga kommentarer: